30
Серпень 2024року
перевірки
відповідальність та штрафи

Коли бухгалтер має стати на облік у Держфінмоніторингу

Із 1 серпня 2024 року мало б запрацювати Положення про здійснення фінмоніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу. Тож бухгалтерську спільноту знову сколихнуло запитання — на кого поширюватиметься обов’язок реєструвати суб’єктів у Держфінмоніторингу та як діяти бухгалтерам — найманим працівникам. Відповіді на запитання у роз’ясненні експерта

Олена Озерова , керівник експертної групи Експертус Головбух

06.08.2024

Із цієї дати набрало чинності Положення № 282

01.08.2024 мало набрати чинності Положення № 282. Тож хто має зареєструватися в системі фінансового моніторингу — головбух приватного підприємства чи власне юрособа, зазначивши головбуха відповідальною особою за фінмоніторинг? Підприємство займається оптовою торгівлею, будівництвом та орендою.

Затвердивши Положення № 282, Мінфін встановив загальні вимоги щодо організації та проведення первинного фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу (СПФМ) та їх відокремленими підрозділами (за наявності). Наказ мав набрати чинності з 01.08.2024, але не раніше за день, коли його офіційно опублікують. Це сталося 06.08.2024, тож наказ запрацював із цієї дати.

Нагадаємо, питання фінмоніторингу регулює насамперед Закон № 361.

Тож відповіді на запитання, чи поширюються вимоги законодавства із фінмоніторингу на штатних працівників — бухгалтерів, пошукаємо в нормах Закону № 361.

Бухгалтер — найманий працівник

До спеціально визначених СПФМ Закон № 361 відносить, зокрема:

Аналогічні вимоги стосуються юросіб, які надають бухгалтерські послуги.

Перелік обов’язків спеціально визначених СПФМ містить частина 2 статті 8 Закону № 361. Серед них — обов’язок стати на облік у Держфінмоніторингу (п. 1 ч. 2 ст. 8 Закону № 361).

Отже, бухгалтерів або податкових консультантів, які працюють за трудовим договором, такі вимоги не стосуються. Вони не є СПФМ щодо операцій свого роботодавця.

Юрособа/ФОП, яка надає бухгалтерські послуги

Інша справа із ФОПами та юрособами, які надають послуги з ведення обліку та/або податкового консультування. Один з елементів організації обліку на підприємстві — вибір форми. Перелік форм організації обліку знайдете у статті 8 Закону про бухоблік.

Якщо юрособа вирішила користуватися послугами фахівця з бухобліку, зареєстрованого як підприємець, який провадить підприємницьку діяльність без створення юридичної особи, СПФМ є той, хто забезпечує ведення обліку юрособи-замовника. Тоді саме такий СГ має:

Такі самі вимоги має виконувати суб’єкт підприємницької діяльності, самозайнята особа, які провадять діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності, коли опікуються бухобліком замовника на договірних засадах (ч. 4 ст. 8 Закону про бухоблік).

Чи існує взаємозв’язок між кодами КВЕД, що відкрив надавач послуг, і вимогою стати на облік у Держфінмоніторингу? У Законі № 361 не конкретизований перелік кодів КВЕД для суб’єктів фінмоніторингу. Першочерговим чинником є послуга, яку надає СГ. Так:

  • особа має забезпечувати проведення фіноперацій (ч. 1 ст. 2 Закону № 361);
  • об’єктом фінмоніторингу є дії з активами, пов’язані з відповідними учасниками фіноперацій, які їх проводять, а також будь-яка інформація про такі дії чи події, активи та їх учасників (пп. 41 ч. 1 ст. 1 Закону № 361).

СПФМ є суб’єкт, —
який надає бухпослуги або консультації з податків, що передбачають доступ до інформації про госпоперації клієнта

Фінансова операція — будь-які дії щодо активів клієнта, вчинені за допомогою суб’єкта первинного фінансового моніторингу або про які стало відомо суб’єктам первинного фінансового моніторингу… у рамках ділових відносин з клієнтом…

Із підпункту 65 частини 1 статті 1 Закону № 361

Окрім того, основною функцією бухгалтера / податкового консультанта як СПФМ є інформування Держфінмоніторингу про підозрілі фінансові операції клієнта або про розбіжність між даними бенефіціарів згідно з ЄДР та інформацією про кінцевих бенефіціарних власників, що він виявив під час належної перевірки клієнта (ч. 2 ст. 8; ч. 2 ст. 10 Закону № 361).

Якщо вважаєте, що зареєструватися має бухгалтер, який надає послуги ведення бухобліку та складання звітності, — помиляєтеся. Зареєструватися у Держфінмоніторингу мусить особа, яка надає консультаційні послуги, за яких бухгалтер/консультант отримує інформацію про госпоперацію клієнта. На цьому наголошує Мінфін: вчинення будь-яких дій з активами клієнта (участь, від імені та/або за дорученням клієнта, та/або допомога клієнтові планувати чи провадити операцію) є здійсненням фінансової операції СПФМ.

Отже, коли бухпослуги чи послуги податкового консультування, які передбачають доступ до інформації про госпоперації клієнта, фактично надає СГ, який не має відкритого коду КВЕД 69.20 «Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з оподаткування», він все одно мусить стати на облік у Держфінмоніторингу.

Коли СГ фактично веде облік на підставі цивільно-правового договору (ЦПД), проте право підписувати звітність та інші документи керівник підприємства залишив за собою, чи має СГ стати на облік? Вважаємо, що і в такій ситуації маєте повідомити Держфінмоніторинг. Немає значення, що ФОП/юрособа, яка веде облік, не ставить підпису на документах. Важливо, що така особа надає послуги з бухобліку, оскільки саме ця діяльність є підставою включити її до спеціальних СПФМ.

Відповідальність

ФОП та юросіб, які надають бухпослуги / консультують з питань оподаткування, контролюють Держфінмоніторинг та Мінфін. Штрафів за те, що не стали на облік, законодавство прямо не передбачає. Але ризики криються в пункті 14 частини 5 статті 32 Закону № 361. Він визначає штраф за порушення інших вимог законодавства у сфері запобігання та протидії тероризму. Його розмір — до 3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 51 000 грн. Розмір штрафу залежить від обставин, перелічених у частині 7 статті 32 Закону № 361.

Водночас зважайте на норми Закону № 2115. Він передбачає, що до ФОПів та юросіб не застосовують адміністративної та/або кримінальної відповідальності, якщо під час дії воєнного стану вони не подадуть звітність і документи або подадуть несвоєчасно. Проте Держфінмоніторинг роз’яснює, що інформацію можна не подавати, лише коли немає фізичної можливості виконати вимоги законодавства через війну.

Штрафи за порушення «алко-тютюно-пального» законодавства із 27.07.2024
№ 30, 2024
Підприємець очолює ТОВ: обмеження, ризики, небезпечні правочини