Що нового

Бухоблік та оподаткування

27 липня

Дайджест головних бухгалтерських новин за тиждень

Дайджест головних бухгалтерських новин з 20 по 24 травня 2024 року 24 липня Президент підписав закон про «клуб білого бізнесу». Документ передбачає низку привілеїв для його учасників. Зокрема мораторій на документальні перевірки, скорочення строків надання індивідуальних податкових консультацій, особистий комплаєнс-менеджер. Закон запрацює першого серпня.

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

Дайджест головних бухгалтерських новин з 20 по 24 травня 2024 року Уряд затвердив Порядок проведення моніторингу земель та ґрунтів. Постанова КМУ № 848 від 23 липня забезпечить проведення моніторингу, що дозволить підвищити ефективність державного регулювання у сфері земельних відносин.

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

Дайджест головних бухгалтерських новин з 20 по 24 травня 2024 року Минулого тижня Уряд підтримав законопроєкт № 11416. Він передбачає зокрема підвищення ставки військового збору до 5 відсотків. Спілка українських підприємців вважає, що документ містить норми щодо підвищення ставок оподаткування, запровадження нових податків, ускладнює умови податкового звітування. Проте він не містить жодних положень, які б підвищували ефективність роботи ДПС.

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

Дайджест головних бухгалтерських новин з 20 по 24 травня 2024 року Державна служба праці відповіла на питання, чи має право працівник на доплату за суміщення професій або виконання обов’язків тимчасово відсутнього колеги. Відповідь ствердна. Працівникам, які виконують на тому самому підприємстві додаткову роботу або виконують обов'язки тимчасово відсутнього колеги без звільнення від своєї основної роботи, проводять доплату. Її розмір встановлюють у колективному договорі.

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

 Щоб завжди бути в курсі новацій, долучайтеся до родини Головбух. І підписуйтеся на нас у соцмережах :)  Тримаймося разом!

26 липня

Інвентаризація — 2024: облікові та податкові наслідки

Інвентаризація — 2024: облікові та податкові наслідки

ВЗЯТИ УЧАСТЬ ⏩

ПРОГРАМА

Інвентаризація — 2024: облікові та податкові наслідки Річна інвентаризація: хто, коли та як проводить із врахуванням воєнних особливостей.

Інвентаризація — 2024: облікові та податкові наслідки Оформлюємо інвентаризаційну «первинку».

Інвентаризація — 2024: облікові та податкові наслідки Показуємо результати інвентаризації в обліку з найменшими податковими наслідками.

Інвентаризація — 2024: облікові та податкові наслідки Виправляємо облікові помилки, що виявила інвентаризація.

26 липня

Підвищення ПДВ замість військового збору: Мінфіну пропонують обговорити всі альтернативи

Підвищення ПДВ замість військового збору: Мінфіну пропонують обговорити всі альтернативи

На думку експертів, надзвичайно обтяжливою для держави та бізнесу є пропозиція Мінфіну пошуку додаткових надходжень за рахунок впровадження нових податків, які передбачають додаткові форми звітування, впровадження нових процедур адміністрування та контролю (військовий збір, податок з обороту).

Більш раціональним рішенням експерти вважають:

  • пошук резервів за рахунок підвищення ефективності роботи контролюючих органів (показники результативності);
  • руйнування діючих схем ухилення від оподаткування (контрабанда, контрафакт, нелегальна торгівля, неофіційна заробітна плата тощо);
  • автоматизація бізнес процесів;
  • тимчасове підвищення ставок вже існуючих податків.

Також, одночасно з пошуком додаткових доходів за рахунок бізнесу, важливим рішенням було б скорочення другорядних  видатків загальнодержавного бюджету.

Можливим раціональним рішенням пошуку додаткових надходжень могло б бути підвищення ставки ПДВ на 4 — 5%.

Переваги:

  • ПДВ є набагато менш шкідливим для економіки, ніж більшість запропонованих вище податків. Негативним ефектом буде зростання цін на всі товари та послуги, але в межах менше 5%;
  • ПДВ не потребує жодних додаткових адміністративних дій. Збільшення надходжень слід очікувати вже наступного місяця;
  • за поточних умов, як свідчить оцінка податкового розриву — ПДВ сплачується на 93% від теоретично розрахованого. Отже, можна доволі впевнено розраховувати на відповідні надходження (на відміну від запропонованих Кабміном зборів).

У той же час, одночасно з впровадженням тимчасових заходів — необхідно невідкладно реалізувати системні зміни, які дадуть додаткові надходження до держбюджету наступного року, а саме:

  • для мінімізації «тіньових схем» та наповнення бюджету – перезавантажити Митну та Податкову службу комісіями з переважним голосом міжнародних експертів (законопроєкти № 6490-д та № 9243), встановити ефективні КРІ для БЕБ, ДПС, ДМС, забезпечити щорічне оцінювання втрат від різних податків за методологією tax gap;
  • покращити адміністрування податку на нерухоме майно і використати весь потенціал цього податку;
  • максимально автоматизувати процеси податкового адміністрування.

Аналітичні центри закликають народних депутатів та Мінфін провести фахове обговорення всіх альтернатив та визначити для подальшої реалізації  найменш шкідливі для економіки норми.

За інформацією Економічної експертної платформи

26 липня

«Зроблено в Україні»: знову розширили перелік сільгосптехніки в рамках програми компенсації (25%)

На сьогодні аграрії можуть отримати 25% компенсації вартості придбаної сільгосптехніки з-поміж 9 038 номенклатурних одиниць від 115-ти підприємств машинобудування для АПК, які беруть участь у програмі.

Щоб отримати 25% компенсації вартості придбаної техніки чи обладнання, агровиробник має:

  • обрати постачальника з переліку на сайті Мінекономіки;
  • придбати с/г техніку вітчизняного виробництва;
  • подати до уповноваженого банку заявку та підтвердні документи.

На сьогодні до програми долучилися 32 уповноважених банки.

Для виробників, які бажають подати свою техніку у перелік, необхідно звернутися на офіційну електронну пошту Мінекономіки — [email protected].

Заявку та додані до неї документи подає до Мінекономіки виробник в електронній формі з накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, та/або інших засобів ідентифікації, які дають змогу однозначно встановлювати особу керівника виробника або уповноваженої ним особи.

Перелік техніки та обладнання оновлюють регулярно, після перевірки ступеня локалізації виробництва техніки та обладнання на підставі поданої виробником заявки та відповідних документів. Останні зміни внесені наказом Мінекономіки від 23.07.2024 № 17996.

Критерії, за якими визначають відповідність виробника с/г техніки та обладнання, зазначені у підпунктах 6 — 7 Постанови КМУ «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва» від 01.03.2017 № 130.

За інформацією Мінекономіки

26 липня

Дії роботодавця у разі нещасного випадку на підприємстві

Дії роботодавця у разі нещасного випадку на підприємстві

Розслідування та облік нещасних випадків на виробництві проводяться відповідно до Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою КМУ від 17.04.2019 № 337.

Якщо стався нещасний випадок на виробництві:

Керівник робіт / уповноважена особа

  • терміново організовує надання першої домедичної допомоги потерпілому та забезпечує у разі потреби його направлення до закладу охорони здоров’я;
  • повідомляє роботодавця про нещасний випадок;
  • забезпечує збереженість робочого місця / обладнання постраждалого до прибуття комісії з розслідування нещасного випадку;

Роботодавець:

  • надає уповноваженим органам повідомлення про нещасний випадок;
  • утворює комісію з розслідування нещасного випадку (далі — Комісія) та створює належні умови для її роботи;
  • розглядає матеріали розслідування нещасного випадку;
  • затверджує підготовлений комісією Комісією Акт нещасного випадку, надсилає його та документи, які до нього додаються, уповноваженим органам і установам, потерпілому, членам його родини;
  • видає наказ про вжиття заходів до запобігання подібних нещасних випадків та складає відомості про наслідки нещасного випадки.

За інформацією ПФУ

26 липня

Лист ТПП України не є сертифікатом, що засвідчує настання форс-мажорних обставин: роз’яснення ДПС

Лист ТПП України не є сертифікатом, що засвідчує настання форс-мажорних обставин: роз’яснення ДПС

Штрафні санкції та пеню за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності у період запровадження воєнного стану в Україні не застосовують за умови отримання сертифікату про наявність форс-мажорних обставин від Торгово-промислової палати України (далі — ТПП) із зазначенням періоду дії таких обставин.

Торгово-промислова палата України веде єдиний Реєстр сертифікатів, виданих ТПП України та регіональними ТПП (Реєстр сертифікатів), про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) та Реєстр уповноважених осіб.

При цьому, ТТП листом від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану з 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022.

Згодом, Указами Президента України строк дії воєнного стану в Україні продовжувався неодноразово. На сьогодні на підпис Президенту України направлено Закон, яким продовжують дію воєнного стану та проведення загальної мобілізації з 12 серпня на 90 діб, — до 9 листопада 2024 року.

Тобто ТПП України листом повідомила «всіх кого це стосується» про те, що з 24.02.2022 зазначені обставини є надзвичайними, невідворотними та об’єктивними обставинами для суб’єктів господарської дiяльностi України.

Штрафи за невчасну сплату пені у сфері ЗЕД

Але Регламентом, затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 № 44(5), лист не визначили таким документом як сертифікат, що засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), виданий ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством, умовами договору (контракту, угоди тощо) та цим Регламентом.

Таким чином, лист ТПП України не є сертифікатом, що засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Тож, для можливого звільнення платників від відповідальності за порушення граничних строків розрахунків, встановлених НБУ, обґрунтування неможливості виконання зовнішньоекономічного контракту, засвідчується ТПП України сертифікатом про наявність форс-мажорних обставин із зазначенням періоду дії таких обставин.

ЗІР, категорія 112.05

26 липня

У «Дії» не відображається пенсійне посвідчення: що робити

У «Дії» не відображається пенсійне посвідчення: що робити

Особам, яким призначили пенсію, органи ПФУ видають пенсійні посвідчення.

Засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг («Портал Дія») за допомогою мобільного додатка «Порталу Дія» може додатково формуватися відображення в електронній формі інформації, що міститься в пенсійному посвідченні.

На сьогодні в «Дії» є пенсійні посвідчення, видані з 2014 року.

Щоб ваше пенсійне посвідчення відображалось засобами «Порталу Дія», необхідно подати до ПФУ заяву про заміну пенсійного посвідчення.

Подати заяву щодо оформлення / заміни пенсійного посвідчення можна до будь-якого зручного відділу обслуговування громадян (сервісного центру) ПФУ або дистанційно — через особистий кабінет на вебпорталі е-послуг ПФУ чи за допомогою мобільного застосунку «Пенсійний фонд».

За інформацією ПФУ

26 липня

Правила бронювання кінцевих бенефіціарних власників: лист Мінекономіки

Правила бронювання кінцевих бенефіціарних власників: лист Мінекономіки

Лист Мінекономіки від 18.07.2024 № 2704-20/51455-03

Бронюванню підлягають військовозобов’язані, які працюють на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для забезпечення потреб ЗСУ, інших військових формувань або функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, у тому числі кінцеві бенефіціарні власники таких підприємств, які не є їх працівниками (п. 3 ч. 1 ст. 25 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-XII; далі — Закон № 3543).

Постановою КМУ «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» від 27.01.2023 № 76 затвердили Порядок бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану (далі — Порядок бронювання).

Військовозобов’язані кінцеві бенефіціарні власники таких підприємств, які не є їх працівниками, підлягають бронюванню незалежно від військового звання, віку та військово-облікової спеціальності (п. 8 Порядку бронювання).

Бронюванню підлягають всі військовозобов’язані кінцеві бенефіціарні власники (далі — КБВ) таких підприємств, які не є їх працівниками (п. 9 Порядку бронювання).

Отже, зазначені норми застосовуються до бенефіціарних власників підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб ЗСУ, інших військових формувань в особливий період (далі — підприємства).

Оскільки Порядок бронювання не містить вимог щодо особливостей бронювання на період мобілізації та на воєнний час КБВ підприємств, які не є їх працівниками, бронювання таких військовозобов’язаних здійснюють у загальному порядку.

Зокрема, відомості про КБВ підприємств включають до списку військовозобов’язаних, які пропонують до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, за формою згідно з додатком 1 до Порядку бронювання (далі — список), з відповідним обґрунтуванням.

В обґрунтуванні додатково зазначають інформацію, що дає змогу встановити КБВ, — прізвище, ім’я та (за наявності) по батькові, країна громадянства та постійного місця проживання, дата народження, характер та міра (рівень, ступінь, частка) бенефіціарного володіння (вигоди, інтересу, впливу).

До обґрунтування додають копії документів, які підтверджують наявність запису про КБВ підприємства в ЄДР.

Список, а також довідку про кількість військовозобов’язаних за формою згідно з додатком 2 до Порядку бронювання (далі — довідка), щодо КБВ підприємств рекомендують формувати окремо від списку і довідки стосовно військовозобов’язаних працівників підприємства.

Законом № 3543-XII і Порядком бронювання не встановили обмеження щодо обсягів бронювання КБВ підприємств, які не є їх працівниками.

Отже Законом і Порядком бронювання не встановлено обмеження щодо обсягів бронювання кінцевих бенефіціарних власників підприємств, які не є їх працівниками.

26 липня

Оновили версії програмного забезпечення мобільних застосунків ПРРО від ДПС

Оновили версії програмного забезпечення мобільних застосунків ПРРО від ДПС

В оновленій версії програмного забезпечення:

  • додали можливість сканування штрих-коду марки акцизного податку;
  • доопрацьовали режим пошуку одиниць виміру незалежно від застосування регістру (великих та малих літер);
  • у довіднику одиниць виміру змінили код одиниці виміру «Доба» на «0174».

Розробку оновлених версій ПРРО реалізували за підтримки проєкту EU Public Finance Management Support Programme for Ukraine (EU4PFM).

За інформацією ДПС

26 липня

За який період ДПС може зробити перерахунок з податку на нерухоме майно, нарахованого фізособі

За який період ДПС може зробити перерахунок з податку на нерухоме майно, нарахованого фізособі

Обчислення суми податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з об’єкта/об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості (пп. 266.7.1 Податкового кодексу України; далі — ПК).

Базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року.

Податкове зобов’язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, можуть нараховувати за податкові (звітні) періоди (роки) в межах строків, визначених пунктом 102.1 ПК.

Контролюючий орган має право самостійно визначити суму грошових зобов’язань платника, не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку сплати грошових зобов’язань, нарахованих контролюючим органом (п. 102.1 ПК).

На період з 18.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених ст. 102 ПК (п. 52-2 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК).

При цьому дію п. 52 прим. 2 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК зупинили на період дії воєнного, надзвичайного стану згідно із Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 № 2120-IX.

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України податків і зборів справляють з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК (п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК).

27.05.2022 набрав чинності Закон України від 12.05.2022 № 2260-IX (далі — Закон № 2260), яким внесли зміни, зокрема, до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК щодо відновлення перебігу строків проведення перевірок.

Отже, за зверненням фізичної особи податкова може здійснити перерахунок з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за три останні звітні податкові роки. При цьому строк давності, визначений статтею 102 ПК, збільшується на період з дати початку дії карантину до дати набрання чинності Законом № 2260, тобто на строк з 01.03.2020 по 27.05.2022.

За інформацією ДПС у Кіровоградській області

26 липня

В Україні впровадять сучасну електронну систему, яка забезпечить прозорість обігу медичного канабісу

В Україні впровадять сучасну електронну систему, яка забезпечить прозорість обігу медичного канабісу

БАЗОВІ ПОКАЗНИКИ ДЛЯ РОЗРАХУНКІВ НА 2024 РІК Скачайте й роздрукуйте буклет

Документом також затвердили порядок функціонування електронної системи. Він передбачає, що усі операції з медичним канабісом мають фіксуватися й обліковуватися упродовж наступного дня після їхнього здійснення. Йдеться про понад 30 видів операцій щодо більш ніж 10 об’єктів обліку. Серед іншого у системі фіксуватимуть: виробництво насіння медичного канабісу, посів, клонування, посадка рослин та садивного матеріалу, відправлення зразків на лабораторне дослідження, збір рослин, перевезення, купівля, виготовлення ліків, знищення відходів, відпуск в аптеці тощо.

Обліку підлягатиме насіння, садивний матеріал, рослини, внутрішньоаптечні заготовки, ліки, відходи тощо.

Крім того, нагадуємо, усі види діяльності, пов’язані з медичним канабісом, ліцензуватимуться.

Власником та адміністратором електронної системи буде Держлікслужба.

Проте забезпечать обмін даними між нею та іншими державними системами і реєстрами.

Зареєструватися і користуватися системою зможуть суб’єкти обліку (ліцензіати), уповноважені особи Держлікслужби, МОЗ, Нацполіції та СБУ.

Доступ до системи буде безоплатним, цілодобовим та здійснюватиметься з використанням кваліфікованого електронного підпису.

Постанова набирає чинності 16.08.2024. Очікується, що система запрацює у жовтні 2024 року.

Використання канабісу у немедичних (рекреаційних) цілях, як і раніше, залишається під забороною.

Ліки на основі канабісу пацієнт зможе отримати відповідно до медичних показань, виключно за призначенням лікаря і за електронним рецептом.

За інформацією МОЗ

26 липня

У ДАР поновили прийом заявок на отримання дотацій на 1 гектар угідь

Заявки можуть подати аграрії, які провадять свою діяльність на територіях, на яких завершили ведення бойових дій, та на територіях, тимчасову окупацію яких завершили.

Кошти у розмірі 8 тис. грн на 1 га надаватимуть виробникам сільськогосподарської продукції, які мають у власності/користуванні до 120 га земель сільськогосподарського призначення.

Строк прийому заявок буде обмеженим, враховуючи обсяг залишку коштів за вказаним напрямом.

Підтримка надається відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам та іншим виробникам сільськогосподарської продукції, затвердженого постановою КМУ від 16.08.2022 № 918.

За інформацією ВРУ

26 липня

Ідентифікація кожні пів року: ВПО-пенсіонери в Ощадбанку повинні підтвердити особу

Термін проходження ідентифікації пенсіонерами продовжили до 31 березня 2024 року

Трудові штрафи у 2024 році: коли загрожують роботодавцям

Підтвердити свою особу можна як офлайн, так і онлайн. Ця процедура необхідна для перевірки, що державні кошти отримує саме та особа, для якої вони призначені.

Нагадуємо, що пройти ідентифікацію можна будь-яким зручним способом:

1. Особисто відвідати відділення АТ «Ощадбанк» чи орган ПФУ.

2. Віддалено авторизуватися за допомогою кваліфікованого електронного підпису Дія.Підпис (Дія ID) на вебпорталі електронних послуг ПФУ.

Це зручно для тих, хто не має фізичної можливості відвідати установи банків чи Пенсійного фонду, перебуває на тимчасово окупованій території або віддає перевагу онлайн-інструментам.

3. За допомогою відеоконференцзв’язку. Подати заявку можна на вебпорталі електронних послуг ПФУ або через Контакт-центр ПФУ за номерами: 0 800 50 37 53, 0 44 281 08 70, 0 44 281 08 71.

4. У випадку перебування за кордоном — отримати у закордонній дипломатичній установі України посвідчення факту, що особа є живою, і надати ці документи органу ПФУ, де пенсіонер перебуває на обліку. Передати документи можна за допомогою вебпорталу Фонду чи поштою.

Результати проходження відеоідентифікації повідомляються на електронну пошту, яка зазначають під час реєстрації.

За інформацією Мінреінтеграці

26 липня

Чи має право фізособа-незалежник включити до витрат сплачені орендні платежі за наступний рік

Чи має право фізособа-незалежник включити до витрат сплачені орендні платежі за наступний рік

Оподаткування доходів, отриманих фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, регламентується статтею 178 Податкового кодексу України; далі — ПК.

Оподатковуваним доходом вважається сукупний чистий дохід, тобто різниця між доходом і документально підтвердженими витратами, необхідними для провадження певного виду незалежної професійної діяльності. У разі неотримання довідки про взяття на облік особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, об’єктом оподаткування є доходи, отримані від такої діяльності без урахування витрат (п. 178.3 ПК).

Зазначені витрати повинні бути пов’язані із провадженням певного виду незалежної професійної діяльності та підтверджені документально.

За договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов’язується передати наймачеві майно у володіння та користування за плату на певний строк (ч. 1 ст. 759 Цивільного кодексу України; далі — ЦК).

Плату за найм (оренду) майна вносять щомісячно, якщо інше не встановили договором (ч. 5 ст. 762 ЦК).

Таким чином, фізична особа, яка здійснює незалежну професійну діяльність, має право включити до складу витрат суму оплачених орендних платежів за наступний рік на підставі документального підтвердження факту їх сплати, якщо договором оренди передбачили можливість сплати у звітному році платежів за наступний рік.

За інформацією ДПС у Запорізькій області

26 липня

Документи щодо походження товару: де зберігати їх підприємцю

Документами, які підтверджують облік та походження товарних запасів є, зокрема, але не виключно, документи щодо інвентаризації товарних запасів, документи про отримання товарів від інших суб’єктів господарювання та/або документи на внутрішнє переміщення товарів), які на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об’єкті), та відображаються у Формі ведення обліку товарних запасів (далі — Форма обліку).

Зазначені документи мають зберігатись у місці продажу (господарському об’єкті) до моменту вибуття останньої одиниці товару, відображеної в таких первинних документах.

Форма обліку, первинні документи, які підтверджують облік та походження товарів, надають посадовій особі контролюючого органу на її вимогу під час проведення перевірки.

Якщо оригінали первинних документів відсутні у місці продажу, посадовій особі податкового органу можуть надаватись копії таких первинних документів з подальшим пред’явленням їх оригіналів до закінчення перевірки (за потреби).

За інформацією ДПС у Херсонській області

26 липня

Помилки при оцифруванні трудової книжки: як виправити

Помилки при оцифруванні трудової книжки: як виправити

Якщо електронний запис про трудову діяльність створили з помилками та відправили до Фонду, формується новий електронний запис (пункту 6 Порядку подання відомостей про трудову діяльність працівника, фізичної особи — підприємця, фізичної особи, яка забезпечує себе роботою самостійно, в електронній формі, затвердженого постановою ПФУ від 12.03.2021 № 11-1).

Тобто страхувальник повинен повторно сформувати та подати виправлені відомості про трудові відносини працівника (скан-копію трудової книжки, яка належить саме цьому працівнику).

За інформацією ПФУ

25 липня

Нацбанк зберіг облікову ставку на рівні 13%

Нацбанк зберіг облікову ставку на рівні 13%

Найкращий помічник для вас: система «Експертус Головбух»

Враховуючи необхідність забезпечення стійкості валютного ринку та наближення інфляції до цілі 5% на прогнозному горизонті, Правління НБУ вирішило зберегти облікову ставку на рівні 13% з 26 липня 2024 року

Наступне засідання Правління НБУ з питань монетарної політики відбудеться 19.09.2024 року відповідно до затвердженого та оприлюдненого графіка.

За інформацією НБУ

25 липня

Податковий календар на 29 липня 2024 року

авансові внески

29 липня, понеділок, останній день сплати:

За інформацією ДПС у Донецькій області

25 липня

З 1 серпня діє закон про «клуб білого бізнесу»

Білий бізнес пропонують звільнити від перевірок: розробили законопроєкт

24 липня 2024 року Президент України підписав Закон України «Про внесення змін до ПКУ щодо особливостей податкового адміністрування під час воєнного стану для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства»  від 18.06.2024 № 3813-IX.

Закон передбачає:

  • створення Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства, які користуватимуться низкою переваг у податковому адмініструванні під час воєнного стану; далі — Перелік;
  • до Переліку включатимуть юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, резидентів Дія.Сіty, які відповідатимуть низці вимог та критеріїв з урахуванням системи оподаткування (зокрема, вимогам до рівня сплати податків, вимогам до рівня нарахування заробітної плати тощо);
  • платники з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства, включені до Переліку, отримуватимуть такі переваги:

З відкритим переліком даних платників, а також критеріями можна буде ознайомитися на сайті ДПС.

За словами Данила Гетманцева, головна мета закону — боротьба з тіньовиками та корупціонерами.

Закон набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, за винятком окремих норм, для яких визначили окремі терміни набрання чинності.

Його вже опублікували в «Голосі України» від 25.07.2024 № 87. Тож його норми запрацюють з 01.08.2024.

За інформацією Данила Гетманцева

25 липня

Запроваджують міжнародні правила взаємодії податкового органу з платником податків: деталі від Гетманцева

Запроваджують міжнародні правила взаємодії податкового органу з платником податків: деталі від Гетманцева

Метою експериментального проєкту є впровадження в організацію та діяльність ДПС міжнародних підходів до управління, що грунтуються на управлінні податковими ризиками (комплаєнс-ризиками), щодо підвищення рівня дотримання платниками податків своїх податкових обовʼязків.

Що це таке? І як це відобразиться на платнику податків?

По-перше, запроваджена централізація процесу управління податковими ризиками через зміни в організаційній структурі ДПС та у самого підходу — податкові ризики виявляються у конкретного платника податків та визначається, що має вчинити податковий орган, зокрема територіальний, тільки на рівні центрального апарату.

Тобто, в результаті впровадження цієї реформи протягом 2024-2030 років рішення кого перевіряти прийматимуть централізовано з урахуванням ризиків відповідно до визначеної методології за міжнародними стандартами.

Цим механізмом усувають можливість тиску на бізнес, коли на сьогодні територіальний орган може прийти до кожного. Перевірка за такого підходу проводитимуть виключно, коли у такого платника виявили високий ступінь ризику і такий платник доведений територіальному органу як такий, що містить високі ризики для проведення перевірки.

По-друге, запроваджують систематизацію контролю за територіальними органами щодо якості виконання визначених заходів по усуненні податкових ризиків територіальними органами.

По-третє, визначають чітку циклічність заходів з визначеними правилами дій кожного кроку у виконанні. Це говорить про перспективу запровадження в Україні ризико-орієнтованого підходу та кращих міжнародних практик, які діють в Австралії, Канаді, Великобританії.

На виконання постанови Кабміну Мінфін та ДПС повинні здійснити ще ряд методологічних та організаційних заходів, щоб увійти в 2025 рік з новою системою управління податковою службою.        

За інформацією Данила Гетманцева

За інформацією Тараса Мельничука

25 липня

31 липня — останній день сплати задекларованих ПДФО і військового збору

31 липня — останній день сплати задекларованих ПДФО і військового збору

Згідно з законодавчо встановленими термінами — сплатити їх потрібно до 1 серпня цього року за кодами бюджетної класифікації:

За несплату узгодженої суми грошового зобов’язання з ПДФО та військового збору за наслідками поданої річної декларації про майновий стан і доходи у строк до 1 серпня року, що настає за звітним, платник притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах:

  • у розмірі 5% погашеної суми податкового боргу при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання;
  • у розмірі 10% погашеної суми податкового боргу при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання.

Ті самі дії, вчинені умисно, — тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25% від суми несплаченого (несвоєчасно сплаченого) грошового зобов’язання.

Такі діяння, що вчинені умисно повторно протягом 1095 календарних днів або які призвели до прострочення сплати грошового зобов’язання на строк більше 90 календарних днів, — тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 50% від суми несплаченого (несвоєчасно сплаченого) грошового зобов’язання.

Крім того, після спливу 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов’язання, нараховують пеню.

За інформацією ДПС в Івано-Франківській області

25 липня

ДПС фіксує численні факти використання незадекларованої праці

ДПС фіксує численні факти використання незадекларованої праці

Трудові штрафи у 2024 році: коли загрожують роботодавцям

У червні 2024 року податківці провели фактичні перевірки ФОП, які здійснюють роздрібну торгівлю складними побутовими товарами. За їх результатами встановили близько 250 фактів порушення роботодавцями законодавства щодо укладення трудових договорів та оформлення трудових відносин із найманими працівниками.

Тож, ДПС укотре нагадує, що за порушення законодавства про працю можуть застосовуватись різні види санкцій, залежно від характеру і наслідків порушення, а також від госпсуб’єкта, який його скоїв.

Нагадуємо загальні правила оформлення найманого працівника:

1. Укласти з найманим працівником трудовий договір (контракт, угоду).

При укладанні усного трудового договору необхідно отримати від особи добровільну згоду у вигляді заяви про прийняття на роботу. Розмір заробітної плати визначається за угодою сторін, але не нижче законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати (з 1 квітня 2024 року — 8 000 грн).

2. Видати наказ про прийняття на роботу працівника.

3. Подати до ДПС повідомлення про прийняття працівника на роботу, за місцем обліку платника, через Електронний кабінет платника. Форму повідомлення затвердив Кабмін постановою від 17.06.2015 № 413.

При виплаті місячної заробітної плати роботодавець зобов’язаний з нарахованої зарплати утримати та перерахувати до бюджету:

За інформацією ДПС у Житомирській області

За інформацією ДПС

25 липня

Змінились КВЕД: чи подавати до ДПС повідомлення № 1-ОПП або № 5-ОПП

Змінились КВЕД: чи подавати до ДПС повідомлення № 1-ОПП або № 5-ОПП

Підставами для внесення змін до облікових даних платників є, зокрема:

  • інформація органів державної реєстрації;
  • документально підтверджена інформація, що надають платники податків (п. 66.1 Податкового кодексу України; далі — ПК).

У разі виникнення змін у даних або внесення змін до документів, що подають для взяття на облік, платник зобов’язаний подати податковому органу, в якому він обліковується, уточнені документи протягом 10 календарних днів з дня внесення змін до зазначених документів. Виняток — зміни, які вносять до ЄДР, та зміни, про які платник повідомив за основним місцем обліку (п. 66.5 ПК).

В ЄДР містяться дані, зокрема й про види діяльності юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, крім е-резидентів (ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV).

У разі виникнення змін у даних або внесення змін до документів, що подаються для взяття на облік, крім змін, які вносять до ЄДР, та змін, про які платник повідомив за основним місцем обліку, платник зобов’язаний протягом 10 календарних днів з дня внесення змін до зазначених документів подати до податкового органу уточнені документи в такому самому порядку, як і при взятті на облік (п. 9.2 розд. IX Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588).

Додаткову реєстраційну заяву за формами № 1-ОПП, № 5-ОПП подавайте з позначкою «Зміни» або за формою № 1-ОПН — з позначкою «Перереєстрація/зміни».

Отже, стосовно платників, відомості про яких включають до ЄДР — інформація про зміну видів діяльності оновлюється в контролюючих органах на підставі відомостей, отриманих від держреєстратора.

Щодо платників, відомості про яких не включають до ЄДР, інформацію про зміну видів діяльності оновлюють на підставі уточнених документів та заяви за формою № 1-ОПП або за формою № 5-ОПП.

За інформацією ДПС в Київській області

25 липня

Мінцифра працює над бронюванням співробітників ремонтних бригад для забезпечення безперебійного зв’язку

Мінцифра працює над бронюванням співробітників ремонтних бригад для забезпечення безперебійного зв’язку

Прийнятими рішеннями:

  • оновили вимоги Національного центру оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України. Тепер мобільні оператори повинні забезпечити 25% мереж генераторами, щоб вони працювали 72 + години під час знеструмлень. Інша частина мобільної мережі має працювати 10 годин на акумуляторних батареях. Акумулятори працюють за принципом повербанка — живлять базові станції під час знеструмлень;
  • посилили перевірки за виконанням вимог. Оператори щоквартально звітуватимуть щодо ситуації НЦУ, а НКЕК перевірятиме виконання;
  • розробили постанову № 352, яку вже ухвалив регулятор. Так оператори зможуть подати заявку в Обленерго, щоб установа модернізувала свої мережі, які йдуть до базових станцій. Це дасть змогу швидше заряджати акумулятори;
  • узгодили перелік обʼєктів, які повинні мати безперебійне живлення, ОВА передадуть його до Обленерго.

Також обговорюють питання бронювання військовозобовʼязаних співробітників ремонтних бригад.

Крім цього, Парламент ухвалив закон про скасування мита та ПДВ на ввезення акумуляторів і генераторів.

Окрім того, у Дії запровадять новий сервіс — українці зможуть повідомляти про проблеми зі звʼязком у застосунку навіть без доступу до інтернету. Коли звʼязок відновиться, інформація автоматично підтягнеться в Дію.

За інформацією Мінцифри

25 липня

Уряд затвердив Порядок проведення моніторингу земель і ґрунтів

Уряд затвердив Порядок проведення моніторингу земель і ґрунтів

Затверджений Порядок визначає механізм здійснення моніторингу земель і ґрунтів, який проводять з метою:

  • своєчасного виявлення зміни стану земель, забруднення і властивостей ґрунтів;
  • оцінки здійснення заходів з охорони земель;
  • збереження та відтворення родючості ґрунтів;
  • запобігання впливу негативних процесів і ліквідації наслідків такого впливу.

Реалізація цієї постанови Уряду забезпечить проведення моніторингу земель і ґрунтів, що дозволить підвищити ефективність державного регулювання у сфері земельних відносин.

Постанова від 23.07.2024 № 848 набирає чинності одночасно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної системи моніторингу довкілля, інформації про стан довкілля (екологічної інформації) та інформаційного забезпечення управління у сфері довкілля» від 20.03.2023 № 2973-IX, а саме через шість місяців з дня скасування чи припинення воєнного стану в Україні.

За інформацією Держгеокадастру

25 липня

Затвердили форму та зміст Вимоги про виконання обов'язку військовозобов'язаним, резервістом

Затвердили форму та зміст Вимоги про виконання обов'язку військовозобов'язаним, резервістом

Наказ Міноборони від 28.06.2024 № 430

Нагадуємо, 18 травня 2024 року набрав чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 11.04.2024 № 3633-IX. Ним, зокрема, доповнюють Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-XII (далі — Закон про мобілізацію) розділом VI-1 «Заходи впливу щодо громадян, які не виконують обов'язки, передбачені цим Законом, під час мобілізації».

Так, передбачили, що в разі невиконання під час мобілізації громадянином обов’язків, визначених частинами першою, третьою статті 22 Закону про мобілізацію, та вчинення ним адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 210-1 КпАП, керівник ТЦК звертається до органів та підрозділів, що входять до системи поліції, щодо здійснення адміністративного затримання та доставлення такого громадянина до ТЦК (ст. 27 Закону про мобілізацію).

У разі отримання письмової відповіді про неможливість здійснити адміністративне затримання та доставлення громадянина до ТЦК його керівник протягом п’яти днів з дня отримання такої відповіді надсилає такому громадянину в паперовій формі засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу його місцезнаходження, місця проживання чи перебування вимогу про виконання обов’язку (обов’язків) військовозобов’язаним, резервістом.

На виконання норм частини другої статті 27 Закону про мобілізацію, Міноборони і затвердило Форму та зміст вимоги про виконання обов'язку (обов'язків) військовозобов'язаним, резервістом.

Днем вручення вимоги є:

  • день вручення вимоги під розписку засобами поштового зв’язку;
  • день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати вимогу чи відмітки про неможливість вручення вимоги особі з інших причин за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою ТЦК;
  • день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати вимогу чи відмітки про неможливість вручення вимоги особі з інших причин за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила ТЦК іншої адреси.

Наказ Міноборони від 28.06.2024 № 430 набере чинності з дня його офіційного опублікування. На момент підготовки матеріалу документ не публікували.

25 липня

Чи потрібно повідомляти ПФУ про виплати працівникам по лікарняним

Страхувальник, який по заяві-розрахунку отримав від ПФУ кошти для здійснення страхових виплат працівникам, повинен протягом місяця з дня проведення виплат повідомити про це ПФУ.

Повідомлення про виплату коштів застрахованим особам можете сформувати в електронному кабінеті на вебпорталі ПФУ.

Для цього натисніть кнопку «Створити повідомлення» в екранній формі заяви-розрахунку, яка набула статусу «Оплачено».

Основна частина реквізитів повідомлення заповниться автоматично, дублюючи інформацію із заяви-розрахунку.

Ручне введення передбачили для даних щодо виплати:

  • дати виплати;
  • суми, виплаченої за рахунок коштів Фонду.

Якщо сума в повідомленні по всім листкам непрацездатності дорівнює профінансованій сумі, то після збереження, підписання та відправлення повідомлення до ПФУ, йому автоматично присвоюють статус «Прийнято».

У випадку розбіжності суми, повідомлення потрапить на опрацювання спеціалістам Фонду.

Переглянути вже відправлені повідомлення можете в кабінеті страхувальника на вебпорталі ПФУ в розділі меню «Повідомлення про виплату коштів застрахованим особам».

У разі відсутності від страхувальника інформації про виплати застрахованим особам протягом трьох місяців з дня здійснення фінансування, відповідний підрозділ ПФУ проводить перевірку використання страхувальником коштів Фонду.

За інформацією ПФУ у Миколаївській області

25 липня

Працівник використовує в роботі власне авто: чи оподатковувати ПДФО суму компенсації

akc_pod_stavki.jpg

Сума компенсації, яка виплачується юридичною особою найманому працівнику за використання власного автомобіля, який не перебуває в оренді у юридичної особи, при виконанні службових обов’язків, є додатковим благом такого працівника та оподатковується ПДФО на підставі п.п. «а» та п.п. «г» п.п. 164.2.17 Податкового кодексу України; далі — ПК.

Нагадаємо, що до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу включають дохід, отриманий платником як додаткове благо у вигляді вартості використання житла, інших об’єктів матеріального або нематеріального майна, що належать роботодавцю, наданих платнику в безоплатне користування, або компенсації вартості такого використання. Окрім випадків, коли таке надання зумовлено виконанням платником трудової функції відповідно до трудового договору (контракту) чи передбачили нормами колективного договору або в установлених межах (пп. «а» пп. 164.2.17 ПК)

При цьому, положеннями Кодексу законів про працю України передбачили випадки, коли юрособа повинна компенсувати (відшкодувати) найманому працівнику витрати на проїзд, а саме:

До складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу включається дохід, отриманий платником податку як додаткове благо у вигляді суми грошового або майнового відшкодування будь-яких витрат або втрат платника, крім тих, що обов’язково відшкодовують згідно із законом за рахунок бюджету або звільняють від оподаткування згідно із розділом IV ПК (пп. «г» пп. 164.2.17 ПК).

Наймодавець передає або зобов’язується передати наймачеві майно у володіння та користування за плату на певний строк (ч. 1 ст. 759 Цивільного кодексу України).

Таким чином, компенсація, яку виплачує юридична особа найманому працівнику за використання ним під час здійснення службових обов’язків власного автомобіля, який не перебуває в оренді у юридичної особи, може здійснюватися за рішенням керівника підприємства та вважатиметься додатковим благом найманого працівника.

За інформацією ДПС у Чернівецькій області

25 липня

Роботодавець наймає житло працівнику: що з ЄСВ

vpp.jpg

База нарахування ЄСВ для роботодавців — сума нарахованої кожній застрахованій особі зарплати за видами виплат, які включають основну та додаткову зарплати, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, та сума винагороди фізособи за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами (п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI).

Виплати, що мають індивідуальний характер, належать до фонду оплати праці у складі інших заохочувальних і компенсаційних виплат (пп. 2.3.4 розд. 2 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держстату від 13.01.2004 № 5). До них належать, зокрема:

  • оплата квартири, найманого житла, гуртожитків;
  • товарів, продуктових замовлень;
  • абонементів у групи здоров’я;
  • передплати на газети та журнали;
  • протезування;
  • суми компенсації вартості виданого працівникам палива.

Отже, роботодавець нараховує ЄСВ на витрати, понесені у зв’язку з оплатою найманого житла працівникам.

За інформацією ДПС у Вінницькій області

25 липня

Види Електронного кабінету

Види Електронного кабінету

Електронний кабінет платника — один із найбільш популярних податкових електронних сервісів.

Види Електронного кабінету:

  • Кабінет для бізнесу;
  • Кабінет громадянина;
  • Кабінет особи-нерезидента;
  • Кабінет посадової особи ЦОВВ;
  • Кабінет інспектора: Кабінет очима платника (Контакт-центр) та Кабінет працівника підрозділу контролю за підакцизними товарами.

За інформацією ДПС у Львівській області