Що нового
20 вересня
Офлайн-семінар до Міжнародного дня бухгалтера: триває реєстрація
Законодавство не стоїть на місці, тому, щоб працювати у правовому полі, слід постійно відстежувати не лише зміни законодавства, а й роз’яснення ДПС, Мінфіну, Пенсійного фонду й інших держорганів. Ми добрали 20 позицій посадовців, доповнили їх своїми рекомендаціями. Це дасть вам змогу не платити зайвого.
Програма заходу розроблена для усіх бухгалтерів комерційних підприємств, а саме, якщо ви:
- головний бухгалтер;
- заступник головного бухгалтера;
- бухгалтер з ПДВ;
- юрист;
- бухгалтер-касир;
- ФОП.
Програма семінару
- Дайджест облікових та прибуткових питань
- Робота з РРО та програмними РРО
- Зарплата і негрошові доходи працівників
- Реєстрація та розблокування податкових накладних
- Плюси та мінуси від індивідуальної податкової консультації
Не маєте змоги потрапити на подію? Реєструйтеся на онлайн-версію події, щоб нічого не пропустити!
Стати учасником онлайн-семінару ▶
Продутивної вам роботи і до зустрічі!
20 вересня
Бізнес не підтримує ретроспективного підвищення податків та впровадження щомісячної звітності з ПДФО
Верховна Рада підтримала законопроєкт від 30.08.2024 № 11416-д (повторне перше читання), який передбачає підвищення податків для фінансування Збройних Сил України.
Після тривалих дискусій, у яких Спілка українських підприємців відстоювала інтереси бізнесу, законопроєкт зазнав суттєвих змін. У новій його версії залишились положення щодо:
- підвищення військового збору з 1,5% до 5%;
- запровадження військового збору для ФОП першої, другої та четвертої груп у розмірі 10 МЗП та 1% з доходу для ФОП 3-ї групи;
- впровадження авансових внесків по податку на прибуток для АЗС;
- збільшення ставки податку на прибуток до 25% для фінансових установ та до 50% для банківських установ;
- запровадження щомісячної звітності з ПДФО;
Спілка українських підприємців та Федерація роботодавців України (далі — Спілка та ФРУ) розуміють важливість наповнення Державного бюджету та необхідність належного фінансування ЗСУ. Водночас виступають проти:
- ретроспективного запровадження нових податків (на фінансові та банківські установи). Це підриває довіру бізнесу до влади та суперечить положенням Податкового Кодексу України;
- обов'язкової щомісячної звітності з ПДФО для бронювання, поки не визначать чіткий механізм бронювання.
На думку Спілки, ФРУ рішення органів влади мають бути послідовними, обґрунтованими та законними. Пошук додаткових фінансових ресурсів має бути рівномірно розподілений між бізнесом і більш ефективною роботою держорганів.
Спрощення податкової системи, зниження адміністративного навантаження та боротьба з корупцією — це ключові кроки для залучення бізнесу до легальної економіки та збільшення податкових надходжень.
Спілка, ФРУ закликають народних депутатів, Мінекономіки, Мінфін до конструктивного діалогу з бізнес-спільнотою та, окрім збільшення фіскального навантаження на бізнес, знайти рішення проблемних питань бізнесу, які б сприяли його економічному зростанню та розвитку.
20 вересня
Верховна Рада України перейменувала 327 населених пунктів та 4 райони
На пленарному засіданні 19 вересня 2024 року ВРУ прийняла в цілому проєкт своєї Постанови «Про перейменування окремих населених пунктів та районів» №12043. За відповідне рішення проголосували 281 народний депутат України.
Відповідно до положень Постанови перейменували 327 населених пунктів, де з них:
- 10 міст:
- місто Новомосковськ Новомосковського району Дніпропетровської області на місто Самар;
- місто Першотравенськ Синельниківського району Дніпропетровської області на місто Шахтарське;
- місто Первомайськ Алчевського району Луганської області на місто Сокологірськ;
- місто Молодогвардійськ Луганського району Луганської області на місто Отаманівка;
- місто Сєвєродонецьк Сєвєродонецького району Луганської області на місто Сіверськодонецьк;
- місто Червоноград Червоноградського району Львівської області на місто Шептицький;
- місто Дружба Шосткинського району Сумської області на місто Хутір-Михайлівський;
- місто Красноград Красноградського району Харківської області на місто Берестин;
- місто Первомайський Лозівського району Харківської області на місто Златопіль;
- місто Ватутіне Звенигородського району Черкаської області на місто Багачеве;
- 56 селищ та 261 село;
- 4 райони:
- Новомосковський район Дніпропетровської області на Самарівський район;
- Сєвєродонецький район Луганської області на Сіверськодонецький район;
- Червоноградський район Львівської області на Шептицький район;
- Красноградський район Харківської області на Берестинський район.
Перейменували населені пункти та райони:
- Вінницької,
- Волинської,
- Дніпропетровської,
- Донецької,
- Житомирської,
- Закарпатської,
- Запорізької,
- Київської,
- Кіровоградської,
- Луганської,
- Львівської,
- Миколаївської,
- Одеської,
- Полтавської,
- Рівненської,
- Сумської,
- Тернопільської,
- Харківської,
- Херсонської,
- Хмельницької,
- Черкаської,
- Чернігівської областей.
Їх назви узгодили із вимогами Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» від 21.03.2023 № 3005-IX.
20 вересня
Податкова знижка: які витрати можна включити
Витрати, дозволені до включення до податкової знижки, визначили у пункті 166.3 Податкового кодексу України.
Платник має право включити до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу платника за наслідками звітного податкового року, за такі фактично здійснені ним протягом звітного податкового року витрати:
- частину суми процентів, сплачених за користування іпотечним житловим кредитом;
- пожертвування або благодійні внески неприбутковим організаціям;
- суму коштів, сплачених на користь вітчизняних закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти для компенсації вартості навчання;
- страхові платежі (внески, премії) за договорами довгострокового страхування життя та пенсійні внески ( в рамках недержавного пенсійного забезпечення);
- суму витрат на:
- оплату допоміжних репродуктивних технологій;
- оплату вартості державних послуг, пов'язаних з усиновленням дитини, включаючи сплату державного мита;
- суму коштів, сплачених у зв'язку із переобладнанням транспортного засобу, що належить платникові, з використанням у вигляді палива моторного сумішевого, біоетанолу, біодизелю, стиснутого або скрапленого газу, інших видів біопалива;
- суми витрат на сплату видатків на будівництво (придбання) доступного житла. Зокрема, на погашення пільгового іпотечного житлового кредиту, наданого на такі цілі, та процентів за ним;
- суму коштів у вигляді орендної плати за договором оренди житла (квартири, будинку), фактично сплачених платником, який має статус внутрішньо переміщеної особи;
- суми витрат на придбання акцій (інших корпоративних прав), емітентом яких є юрособа, яка набула статус резидента Дія Сіті. За умови, що такі витрати поніс платник до набуття емітентом статусу резидента Дія Сіті або впродовж періоду, коли такий резидент Дія Сіті відповідав вимозі, встановленій пунктом 3 частини третьої статті 5 Закону України «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» від 15.07.2021 № 1667-IX.
20 вересня
Особливості подачі фінзвітності з виявленими помилками
Для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (абз. 1 п. 44.2 Податкового кодексу України; далі — ПК).
Платник податку на прибуток (крім платників податку на прибуток, які зобов’язані оприлюднювати річну фінзвітність та річну консолідовану фінзвітність разом з аудиторським звітом) подає разом з відповідною податковою декларацією квартальну або річну фінансову звітність.
Податкову декларацію з податку на прибуток підприємств затвердив Мінфін наказом від 20.10.2015 № 897; далі — Декларація.
Фінансова звітність подається як додаток ФЗ до Декларації.
Платник, який самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє факт заниження податкового зобов’язання минулих податкових періодів, зобов’язаний:
- або надіслати уточнюючий розрахунок і сплатити суму недоплати та штраф у розмірі 3% від такої суми до подання такого уточнюючого розрахунку;
- або відобразити суму недоплати у складі декларації з цього податку, що подається за податковий період, наступний за періодом, у якому виявив факт заниження податкового зобов’язання збільшену на суму штрафу у розмірі 5% від такої суми, з відповідним збільшенням загальної суми грошового зобов’язання з цього податку (абз. 4 — 6 п. 50.1 ПК).
У разі якщо показники оприлюдненої разом з аудиторським звітом річної фінзвітності зазнали змін в порівнянні з показниками звіту про фінансовий стан (баланс) та звіту про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіту про фінансові результати), що подають разом з податковою декларацією, та такі зміни вплинули на показники раніше поданої річної податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний податковий (звітний) період, платники податку на прибуток, які зобов’язані оприлюднювати річну фінзвітність та річну консолідовану фінзвітність разом з аудиторським звітом, подають уточнюючий розрахунок до річної податкової декларації у строк не пізніше 10 червня року наступного за звітним (абз. 3 п. 50.1 ПК).
Спливло перше півріччя 2024 року. Настав час відзвітувати з податку на прибуток за цей період. Експерт нагадає, хто, коли та за якою формою має подати піврічну деку. Підкаже також, який комплект фінзвітності потрібно подати до ДПС
Отже, якщо внаслідок виявлених у фінзвітності помилок підлягають уточненню показники Декларації, таке уточнення здійснюйте:
- шляхом подання уточнюючої Декларації, із поданням до неї уточненої фінзвітності за відповідний звітний період;
- у складі звітної Декларації з поданням до додатка ВП фінзвітності за звітний (податковий) період, що уточнюєте. Обов’язково проставляйте позначку в таблиці 3 «Наявність поданих до Податкової декларації з податку на прибуток підприємств додатків – форм фінансової звітності за звітний (податковий) період, що уточнюється» додатка ВП до Декларації.
Якщо показники уточнюючої фінзвітності не вплинули на показники Декларації, подавайте уточнюючу фінзвітність за відповідний звітний період у такому самому порядку, як і фінзвітність, що уточнюєте, без подання уточнюючої Декларації.
20 вересня
Для виробників спирту етилового та біоетанолу змінюють порядок сплати акцизу
Мета змін — забезпечити повноту сплати акцизного податку виробниками спирту етилового та біоетанолу та унеможливити застосування тіньових схем їх реалізації.
Автори законопроєкту пропонують зміни до:
та
- Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 18.06.2024 р. № 3817-IX.
А саме передбачають особливий порядок обчислення акцизного податку виробниками спирту етилового та біоетанолу.
Для таких виробників нормотворці пропонують визначати податкові зобов'язання з акцизного податку з урахуванням гарантованого податкового зобов'язання (ГПЗ) з акцизного податку.
Його величину розраховуватимуть виходячи з максимальної продуктивності обладнання для виробництва етилового спирту, біоетанолу за формулою:
ГПЗ = Об × К × Ст, де:
Об — обсяг спирту етилового, біоетанолу в літрах 100-відсоткового спирту етилового, визначений як максимальна продуктивність обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу;
Ст — ставка акцизного податку, визначена пунктом 215.3 ПК, діюча на перше число звітного (податкового) періоду;
К — кількість днів в календарному місяці податкового (звітного) періоду.
При позитивному значенні різниці між сумою ГПЗ з акцизного податку за звітний період та сумою податкових зобов'язань з акцизного податку з виробленого спирту етилового, біоетанолу за цей період, визначеною платником за результатом здійснених протягом звітного періоду операцій, платник податку повинен збільшити визначену в податковій декларації за даний період суму акцизу, що підлягає сплаті до бюджету, на суму такого позитивного значення.
У разі прийняття Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування та вводиться в дію через шість місяців за днем його опублікування.
Першим звітним (податковим) періодом, за який розраховується ГПЗ з акцизного податку, є календарний місяць, наступний за місяцем введення в дію цього Закону.
20 вересня
Нараховуєте дохід за роботу за декілька місяців: що з базою нарахування ЄСВ
Базою нарахування ЄСВ для осіб, які працюють у сільському господарстві, зайняті на сезонних роботах, виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами та інших осіб, які отримують, зокрема, дохід за виконану роботу (надані послуги), строк виконання яких перевищує календарний місяць, є сума, що визначається шляхом ділення, зокрема, доходу, виплаченого за результатами роботи, на кількість місяців, за які він нарахований (ч. 2 ст. 7 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI).
Отже, базою нарахування ЄСВ для осіб, які отримують дохід за виконану роботу (надані послуги), строк виконання яких перевищує календарний місяць, є сума, яку визначають шляхом ділення доходу, виплаченого за результатами роботи, на кількість місяців, за які він нарахований.
20 вересня
Змінили форму акту для перевірок у сфері захисту прав споживачів
Наказ Мінекономіки від 07.08.2024 № 20110
Форму акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері захисту прав споживачів (далі — Акт) затвердило Мінекономіки наказом від 29.01.2020 № 94.
Мета змін — привести нормативно-правовий акт у відповідність із вимогами Законів України:
- «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 № 1023-XII;
- «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V;
- «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-VIII.
Так, Перелік питань щодо проведення заходу державного нагляду (контролю) Акту:
- доповнили новими пунктами 17 — 22, 38 — 49, 73, 146 — 221;
- окремі позиції скоригували або виключили;
- доповнили новим розділом «У сфері роздрібної торгівлі нафтопродуктами».
Також змінами виклали у новій редакції Перелік нормативно-правових актів та нормативних документів, відповідно до яких складений перелік питань щодо проведення заходу державного нагляду (контролю).
Наказ набере чинності з дня його офіційного опублікування. Станом на 20.09.2024 не опублікований.
20 вересня
Як виправити помилки в податковій декларації з екоподатку
Форму податкової декларації екологічного податку затвердив Мінфін наказом від 17.08.2015 № 715 (далі — Декларація).
Згідно з приміткою 1 до Декларації невід’ємною частиною Декларації є 6 (шість) типів додатків: додатки 1 — 6.
Відповідний тип додатка забезпечує обчислення податкового зобов’язання за відповідним видом об’єкта оподаткування — викиди в атмосферне повітря, скиди у водні об’єкти та інші.
За відсутності у платника відповідного виду об’єкта оподаткування тип додатка, у якому обчислюється податкове зобов’язання для такого об’єкта оподаткування, до Декларації не додається.
Якщо виправляєте самостійно виявлені помилки, за період, що минув, шляхом подання уточнюючого розрахунку, то необхідно подати Декларацію з позначкою «уточнююча» та додаток(и) до неї з позначкою «уточнюючий».
За кожний податковий період, в якому виявили помилки, подавайте окремі Декларації з позначкою «уточнююча». Декларацію з позначкою «уточнююча» подавайте разом з тими додатками, в яких виявили помилки, та у зв’язку з цим уточнюєте податкові зобов’язання за відповідним видом об’єкта та/або додатки за об’єктами оподаткування, які не були подані разом зі звітною Декларацію.
У Декларації та додатку(ах) до неї заповнюйте всі рядки усіх розділів з урахуванням приміток. У разі подання Декларації та додатків до неї на паперових носіях за відсутності значення рядок прокреслюйте, а у разі подання Декларації засобами електронного зв’язку — не заповнюйте. Вартісні показники Декларації та додатків зазначайте у гривнях з копійками.
Зокрема, в уточнюючій Декларації та додатках до неї у рядках 1.1 та 1.2 звітний (податковий) період та звітний (податковий) період, що уточнюєте, заповнюйте однаковими значеннями, що відповідають звітному (податковому) періоду, що уточнюєте: квартал — І, ІІ, ІІІ, ІV та рік.
Показники рядків 5.1/5.2 (сума різниці між цими рядками), 7 (сума цих рядків) додатків 1 переносьте до рядків 4.1.1, 4.1.2 Декларації відповідно.
Показники рядків 5.1/5.2 (сума різниці між цими рядками), 7 (сума цих рядків) додатків 2 переносьте до рядків 4.2.1, 4.2.2 Декларації відповідно.
Показники рядків 5.1/5.2 (сума різниці між цими рядками), 7 (сума цих рядків) додатків 3 переносьте до рядків 4.3.1, 4.3.2 Декларації відповідно.
Показники рядків 5.1/5.2 (сума різниці між цими рядками), 7 (сума цих рядків) додатків 4,5,6 переносьте до рядків 4.4.1, 4.4.2 Декларації відповідно.
📌Не подали або несвоєчасно подали податкову звітність
📌Не дотримали строків зберігання документів
📌Невчасно сплатили податки
До інтегрованої картки платника із додатків переносять наступні грошові зобов’язання, зазначені у:
- рядку 5.1 — податкове зобов’язання, що збільшується;
- рядку 5.2 — податкове зобов’язання, що зменшується;
- рядку 7 — сума штрафу.
Водночас, тимчасово, на період з 01 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, у разі самостійного виправлення платником подтків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 Податкового кодексу України (ПК), помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання, такого платника звільняють від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 ПК, та пені (пп. 69.38 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК).
20 вересня
У Дії запрацював сервіс з подання декларації відповідності матеріально-технічної бази
Відтепер ФОПи та керівники ТОВ подаватимуть декларацію відповідності матеріально-технічної бази (далі — декларація відповідності МТБ) вимогам законодавства з охорони праці на порталі Дія.
Декларація відповідності МТБ — це документ, у якому підприємство підтверджує, що приміщення й обладнання відповідають вимогам законів про безпеку на роботі. Без нього СТО, заводи та всі організації, які мають на виробництві важкі машини та механізми, не мають права працювати.
Раніше декларацію відповідності МТБ подавали офлайн у територіальному підрозділі Держпраці. Часом на опрацювання заяви доводилось чекати декілька днів.
Для оформлення декларації відповідності МТБ в Дії слід:
- авторизуватися на порталі Дія;
- натиснути розділ Послуги;
- вибрати е-Підприємець;
- клікнути на послугу з реєстрації декларації відповідності МТБ – заповнити та підписати її КЕПом;
- відстежити статус опрацювання;
- отримати документ на порталі.
Послугу реалізує Мінекономіки спільно з Мінцифрою.
19 вересня
Вересневі кейси для бухгалтера медзакладу
У КНП всі послуги — платні
Медичним закладам платять за всі послуги, які вони надають. Різниця лише в джерелах, із яких надходить оплата: НСЗУ або юридичні/фізичні особи.
З останніми якраз і пов’язані свіжі зміни в законодавстві. Ці зміни почали розбирати на вебінарі. Регламент перевищили, але всіх звернень так і не опрацювали. Ситуація класична: кілька абзаців у нормативці породжують вир нез’ясованих питань. Скажімо, як калькулювати вибір лікаря? Які розрахунки є безготівковими? Невже взагалі не можна приймати готівку від пацієнтів? Як співпрацювати з ФОПами? Що є підвищеним комфортом у лікарні? Які послуги не покриває програма медгарантій?...
Що не встигли — надолужимо. Запрошуємо на частину 2 вебінару: «Послуги ЗОЗ за плату від юридичних та фізичних осіб: опановуємо нюанси змін».
Зустрічаємося 12 листопада о 11:00. Реєструйтеся, читайте напрацьовані рекомендації та надсилайте нові запитання.
Напишіть у віконечку нижче, чи хотіли б від нас базовий зразок Положення про надання послуг за плату від юридичних/фізичних осіб. Вимоги перераховувати всі послуги немає, натомість локальний акт доцільно оновити.
Тепер до інших тем. Переглянути варто й оклади певних працівників у вересні та жовтні. Керуйтеся нашими підказками з індексації.
А якщо маєте колег-донорів, заберіть в корисне статтю, як дотримувати відповідних трудових гарантій. Там знайдете й посилання на бухоблік донорської крові.
Свіжих бухоблікових рішень додали. У полі уваги — повербанки й зарядні станції. Вони логічно доповнили нашу «Читанку для незламних». Погортайте. До «Читанки» увійшли топові рішення від «Головбух Медицина» воєнного періоду.
Якими не були б ці осінь та зима, разом подолаємо виклики й відсвяткуємо перемогу.
АКТИВУЙТЕ ДЕМОДОСТУП ТА ЧИТАЙТЕ СТАТТІ СВІЖОГО НОМЕРУ ⏬ |
19 вересня
Нацбанк зберіг облікову ставку на рівні 13%
Найкращий помічник для вас: система «Експертус Головбух»
Враховуючи необхідність забезпечення стійкості валютного ринку та наближення інфляції до цілі 5% на прогнозному горизонті, Правління НБУ вирішило зберегти облікову ставку на рівні 13% з 20 вересня 2024 року
Наступне засідання Правління НБУ з питань монетарної політики відбудеться 31.10.2024 року відповідно до затвердженого та оприлюдненого графіка.
19 вересня
Особливості подання Таблиці даних платника податку с/г товаровиробниками
Подається Таблиця даних платника податку разом із поясненням та копіями первинних документів, що підтверджують проведення господарської діяльності.
У поясненні зазначте:
- основні засоби (сюди відносите землю, приміщення, техніку)
- людські ресурси (якщо працюють члени фермерського господарства, то вкажіть це у поясненні)
- матеріали, завдяки яким безпосередньо відбувається господарський процес (сюди відносите: насіннєвий матеріал, добрива, комплектуючі, основні постачальники, покупці).
Наявність основних засобів, що використовуєте у виробництві, вирощуванні або наданні послуг, повинні бути зазначені в формі 20-ОПП.
Таблиця складається з 4 стовпчиків.
1 — Порядковий номер;
2 — Основний вид діяльності;
3 — Затратна частина (податковий кредит), що використовується у виробництві;
4 — Той код УКТЗЕД або ДКПП який блокується.
Одночасне заповнення рядків щодо придбання та реалізації товарів, робіт, послуг не допускається.
Агропідприємство планує своєю сільгосптехнікою виконати для стороннього замовника роботи зі збирання врожаю. Чи має воно на це право, а також які особливості юридичного оформлення, бухгалтерського обліку та оподаткування врахувати, розповість експерт
До Таблиці додайте підтверджуючі документи в pdf форматі:
- підтвердження землі — довідка з сільської ради, або договір оренди, або витяг з державного реєстру речових прав, якщо паї – договори з пайовиками;
- підтвердження урожайності та засіву с/г культур (у т.ч. статзвітність за формами 4-сг, 29-сг, 37-сг);
- підтвердження використання техніки;
- підтвердження людських ресурсів;
- підтвердження сформованого податкового кредиту (договори, видаткові, оплати за насіннєвий матеріал, або комплектуючі, паливо, добрива, запчастини, перевезення);
- підтвердження реалізації товару або послуги (договір, товарно-транспортна накладна (ТТН), видаткова накладна, оплата за проданий товар, або послугу).
Якщо у майбутньому контролери виявлять ризики у діяльності підприємства, таблицю можуть скасувати, як на регіональному, так і на центральному рівні.
19 вересня
Рада ухвалила закон про ДАР
Верховна Рада України прийняла в цілому законопроєкт «Про Державний аграрний реєстр» від 25.06.2024 № 11063-д.
Як зазначив Ярослав Железняк у своєму Телеграм-каналі, інформаційно-комунікаційна система «Державний аграрний реєстр» (далі — ДАР) — це про прозорий механізм отримання дотацій для фермерів.
Нагадуємо, що прийняття даного закону сприятиме:
- забезпеченню електронної інформаційної взаємодії ДАР з іншими інформаційно-комунікаційними системами, електронно-інформаційними ресурсами, кадастрами та системами, іншими електронними інформаційними ресурсами;
- використанню програмних засобів ведення ДАР як дієвого інструменту для прозорого надання підтримки не лише виробникам сільськогосподарської продукції, а й організаціям водокористувачів, суб’єктам агропромислового комплексу, підприємствам вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу. Для реєстрації та подачі Заявки на отримання певного виду підтримки надаватимуть через ДАР в автоматизованому режимі, без будь-яких паперових документів;
- формування витягів з ДАР як самими суб’єктами ДАР на підставі їхньої реєстрової інформації та/або третіми особами (наприклад держоргани, організації з надання фінпослуг, банки та інші фінустанови) щодо реєстрової інформації про суб’єктів за згодою таких суб’єктів та в обсягах, що визначатимуть такі суб’єкти;
- приведенню положень щодо функціонування ДАР у відповідність до вимог Закону України «Про публічні електронні реєстри» від 18.11.2021 № 1907-IX.
19 вересня
Зазнає змін Розрахунок частини держдивідендів
Проєкт наказу підготували з метою реалізації положень законів України:
- «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення корпоративного Управління» від 22.02.2024 № 3587-IX; далі — Закон № 3587;
- «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей експорту окремих видів товарів у період дії воєнного стану» від 09.05.2024 № 3706-IX; далі — Закон № 3706.
Цими законами внесли зміни до частини п’ятої статті 11 Закону України «Про управління об’єктами державної власності» від 21.09.2006 № 185-V, якою передбачили особливості нарахування та сплати до державного бюджету дивідендів на державну частку.
Розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку (далі — Розрахунок), затвердив Мінфін наказом від 12.01.2021 № 4, у редакції наказу Мінфіну від 04.07.2023 № 366.
Проєктом змін форму Розрахунку та додаток ВП до рядків 17-20, 22-22.1 Розрахунку приводять у відповідність до положень законів №№ 3587, 3706 із доповненням їх додатковими показниками та інформацією, яку відображають платники дивідендів на державну частку.
19 вересня
Чи може контролююча особа відкликати помилково поданий скорочений Звіт про КІК
Контрольованою іноземною компанією (КІК) визнають будь-яку юридичну особу, зареєстровану в іноземній державі або території, яку визнають такою, що знаходиться під контролем фізичної особи — резидента України або юридичної особи — резидента України відповідно до правил, визначених Податковим кодексом України; далі — ПК.
Для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибутку КІК звітним (податковим) періодом є календарний рік або інший звітний період КІК, що закінчується протягом календарного року.
Вимоги щодо складання та подання Звіту про контрольовані іноземні компанії (далі — Звіт про КІК) встановили п. 39-2.5 ПК. Зокрема, передбачили, що контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України:
- «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05.2003 № 851-ІV
- «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 № 2155-VIII (пп. 39-2.5.2 ПК).
До Звіту про КІК в обов’язковому порядку додають завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік.
Таким чином, контролююча особа зобов’язана подати Звіт про КІК одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік.
У разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінзвітності КІК та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку КІК до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає Звіт про КІК за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» — «в» п.п. 39-2.5.3 ПК (пп. 39-2.5.4 ПК).
Чергові зміни, що їх внесли до ПК, стосуються, зокрема, платників, які є контролерами КІК. Читайте у статті, яких штрафів не застосовуватимуть до контролерів КІК у період дії воєнного стану і що таке незастосування може означати на практиці, а також про інші зміни для КІК
У випадку подання Звіту про КІК за скороченою формою контролююча особа зобов’язана подати повний Звіт про КІК до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком.
При цьому, якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу річну декларацію про майновий стан і доходи або податкову декларацію з податку на прибуток підприємств.
Враховуючи зазначене, чиним законодавством не передбачили процедуру відкликання помилково поданого скороченого Звіту про КІК та визнання його недійсним.
Разом з тим, контролююча особа має право подати інформаційний лист через Електронний кабінет платника податків або безпосередньо до територіального органу ДПС з обґрунтованим поясненням щодо помилкового подання Звіту про КІК.
19 вересня
Як укласти договір ренти: розʼяснення від Мінʼюсту
Договір ренти — це правочин, за яким одна сторона (одержувач ренти) передає другій стороні (платникові ренти) у власність майно, а платник ренти взамін цього зобов’язується періодично виплачувати одержувачеві ренту у формі певної грошової суми або в іншій формі.
Питання укладення договору ренти врегулювали главою 56 Цивільного кодексу України та Порядком вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженим наказом Мінюсту від 22.02.2012 № 296/5.
Сторонами у договорі можуть бути фізичні або юридичні особи.
Договір ренти та договір про передачу нерухомого майна під виплату ренти укладають у письмовій формі та підлягають нотаріальному посвідченню. У разі недодержання сторонами вимоги закону про нотаріальне посвідчення договору такий договір є нікчемним (ст. 732, 220 Цивільного кодексу України
Договором ренти може бути встановлений обов’язок виплачувати ренту безстроково (безстрокова рента) або упродовж певного строку. Може встановлюватись, що одержувач ренти передає майно у власність платника ренти за плату або безоплатно.
Якщо договором ренти встановили, що одержувач ренти передає майно у власність платника ренти за плату, до відносин сторін щодо передачі майна застосовують загальні положення про купівлю-продаж, а якщо майно передають безоплатно — положення про договір дарування, якщо це не суперечить суті договору ренти.
Правила щодо реалізації переважного права купівлі частки у праві спільної часткової власності у разі посвідчення договору ренти не застосовують.
Також Мінюст роз’яснив:
- вимоги до тексту договору ренти;
- забезпечення виплати ренти;
- право платника безстрокової ренти на відмову від договору ренти;
- право одержувача безстрокової ренти на розірвання договору ренти;
- розрахунки між сторонами у разі розірвання договору ренти.
19 вересня
Рада прийняла закон про рейтингування у фінансовому секторі
Закон ухвалений для покращення інвестиційного клімату та мінімізації ризиків на ринку капіталу. Це вимога Світового банку. Проєкт підтримали 260 народних депутатів.
Відповідно до вимог Регламенту ЄС № 1060/2009 встановлюють правові визначення рейтингів та їх використання, а діяльність рейтингових агентств в Україні приводять у відповідність до вимог цього Регламенту.
Це сприятиме ефективності функціонування рейтингових агентств і вдосконалення держрегулювання та нагляду на ринку рейтингування.
Згідно з Реєстром рейтингових агентств, розміщеним на сайті Національної Комісії з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР), в Україні їх зареєстровано п'ять.
Документом:
- наділяють НКЦПФР повноваженнями у сфері проведення господарської діяльності;
- покладають на НКЦПФР державне регулювання у сфері рейтингування банків та страхових компаній;
- запроваджують обов’язкові платежі, які сплачуватимуть до спеціального фонду Держбюджету України.
До другого читання законодавцям вдалося значно вдосконалити проєкт і виключити драконівські штрафи до учасників ринку.
19 вересня
Оновлять НП(С)БО 27 «Необоротні активи, утримувані для продажу, та припинена діяльність»
Мета змін — привести деякі норми Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 27 «Необоротні активи, утримувані для продажу, та припинена діяльність», затвердженого наказом Мінфіну від 07.11.2003 № 617 (у редакції наказу Мінфіну від 03.10.2007 № 1100), у відповідність до чинного законодавства та міжнародних стандартів фінансової звітності (зокрема МСФЗ 5 «Непоточні активи, утримувані для продажу, та припинена діяльність»; далі — МСФЗ 5).
Проєктом наказу приводять у відповідність до вимог МСФЗ 5 відображення у бухобліку господарських операцій, пов’язаних з необоротними активами, утримуваними для продажу, та групою активів, що належить до вибуття в результаті операції продажу, а також припиненою діяльністю.
Серед іншого, визначили, що витрати, пов’язані з розподілом необоротних активів — додаткові витрати, які виникають у зв’язку з розподілом активів між власниками, за винятком фінансових витрат і витрат з податку на прибуток.
Витрати на продаж необоротних активів (групи вибуття) — додаткові витрати, які виникають у зв’язку з вибуттям необоротного активу (або групи вибуття), за винятком фінансових витрат і витрат з податку на прибуток.
Необоротні активи, утримувані для розподілу — необоротні активи, які підлягають розподілу між власниками.
Підприємство, яке зобов’язується виконати план продажу, пов’язаний з втратою контролю над дочірнім підприємством, визнає усі активи цього дочірнього підприємства як утримувані для продажу, якщо наведені умови, виконуються без урахування того, чи підприємство зберігатиме неконтрольовану частку у своєму колишньому дочірньому підприємстві після продажу.
Якщо підприємство перевело необоротний актив або групу вибуття з необоротних активів, утримуваних для продажу, до необоротних активів, утримуваних для розподілу між власниками, або навпаки, таку зміну вважають продовженням початкового плану вибуття.
До необоротних активів, які утримуються для розподілу між власниками, застосовують вимоги НП(С)БО 27.
Необоротний актив або групу вибуття визнають як утримувані для розподілу між власниками, якщо підприємство зобов’язується розподілити актив або групу вибуття між власниками. Для цього активи повинні бути готовими до розподілу у їх теперішньому стані, а здійснення їх розподілу — високоймовірним. Тобто визначили заходи, необхідні для завершення розподілу протягом одного року з дати визнання необоротних активів, утримуваних для розподілу.
Підприємство оцінює необоротний актив або групу вибуття, як утримувані для розподілу між власниками за меншою з двох оцінок:
- балансовою вартістю
або
- справедливою вартістю за вирахуванням витрат, пов’язаних з розподілом.
Суми коригування балансової вартості необоротних активів, утримуваних для розподілу, переведених зі складу необоротних активів, утримуваних для продажу включають до інших витрат (доходів) звітного періоду.
19 вересня
Верховний суд підтвердив законність штрафів за необладнання рівнеміра-лічильника на резервуарі та неподання е-звіту
Суд касаційної інстанції підтримав позицію податківців щодо правомірності прийнятих податкових повідомлень-рішень.
Колегія суддів звертає увагу, що у наказі про проведення перевірки зазначили юридичну підставу для проведення фактичної перевірки — підпункти 80.2.2 та 80.2.5 Податкового Кодексу України (ПК) та розкрили її фактичну підставу, що має одночасно подвійний характер:
- отримання інформації з електронних баз даних щодо можливої реалізації та зберігання платником податку пального без обладнання акцизного складу рівнемірами-лічильниками та витратомірами-лічильниками рівня пального;
- а також на виконання контролюючим органом функцій в частині проведення фактичних перевірок щодо обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами лічильниками.
Це є мінімально допустимим обсягом інформації в розумінні абзацу третього пункту 81.1 ПК щодо зазначення у наказі підстави для проведення перевірки.
Більше того, зміст фактичної підстави, яка пов`язана із наявною у контролюючого органу інформацією електронних баз даних щодо можливого порушення платником вимог податкового законодавства, яка потребувала перевірки, додатково підкріпили і посиланням в такому наказі на доповідну записку управління контролю за підакцизними товарами ГУ ДПС у Вінницькій області, що також є достатнім обсягом інформації відповідно до усталеної практики Верховного Суду.
Також з урахуванням часового інтервалу між моментом роздрукування фіскального чеку та проставлення розписки у направленні колегія суддів уважає сумнівними доводи позивача, що накази на проведення фактичної перевірки вручались іншій особі, ніж та, яка проводила контрольну розрахункову операцію. При цьому особу встановили на підставі посвідчення водія, а його посаду визначили на підставі наказу про прийняття на роботу, який надали під час проведення перевірки.
Отже, зважаючи на те, що із наказом та направленнями на проведення фактичної перевірки ознайомлена під розписку уповноважена особа позивача, особу та посаду якого належним чином встановили на підставі наданих документів, з урахуванням того, що зазначена особа безпосередньо проводила розрахункові операції, суди дійшли правильного переконання, що відповідач не порушив вимог законодавства, що регулюють питання проведення перевірок.
Відтак, КАС у складі ВС від 21.08.2024 у справі № 120/14157/23 касаційну скаргу позивача залишив без задоволення; рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 11.03.2024 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13.05.2024 залишили без змін.
19 вересня
За який звітний період вперше подавати форми звітності № 1-ВП та № 1-ОП
На сьогодні чинним є наказ Мінфіну України «Про затвердження форм звітів щодо виробництва й обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та порядків їх заповнення» від 11.02.2016 № 49 (далі — наказ № 49), який не передбачає подання звітності:
- з виробництва та обігу спиртових дистилятів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, ТВЕНів;
- іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва.
Крім того, додатком до наказу № 49 не зазначили коди товарів згідно з УКТ ЗЕД та види підакцизних товарів, зокрема встановлених Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо приведення деяких норм у відповідність із Законом України «Про Митний тариф України» та уточнення окремих положень» від 16.01.2024 № 3553-ІХ.
Уже з 1 жовтня 2024 року запроваджують нові форми звітів:
- № 1-ВП «Звіт про обсяги виробництва та обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах» (далі — Звіт № 1-ВП);
- № 1-ОП «Звіт про обсяги обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах» (далі — Звіт № 1-ОП), які затвердив Мінфін наказом від 18.06.2024 № 296.
Пізніше цей наказ підкоригували наказом від 11.07.2024 № 339. Документи набирають чинності з першого числа другого місяця, наступного за місяцем їх офіційного опублікування. Опублікували їх в «Офіційному віснику України» від 02.08.2024 № 67. Тож документи чинні з 01.10.2024.
Відповідно діючі форми звітів, які затверджені наказом № 49, втрачають чинність з 1 жовтня 2024 року.
З набранням 27.07.2024 чинності Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 18.06.2024 № 3817-IX (далі —Закон № 3817) визначили нові вимоги та порядок подання звітності ліцензіатами (ст. 72 Закону № 3817).
При цьому ліцензування деяких видів діяльності запроваджують вперше з 01.01.2025. Зокрема, здійснення ферментації тютюнової сировини та вирощування тютюну.
Платникам слід знати, з урахуванням статті 72 розділу XI Закону № 3817 та до внесення відповідних змін до наказу № 296 подаються ліцензіатами:
1. Звіт № 1-ВП:
1) щомісяця, не пізніше 10 числа місяця, наступного за звітним:
- виробниками спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, які здійснюють виробництво та/або ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України зазначених товарів (продукції) — починаючи з жовтня 2024 року за вересень 2024 рік;
- суб’єктами господарювання, які здійснюють ферментацію тютюнової сировини, — починаючи з лютого 2025 року за січень 2025 рік;
2) не пізніше 1 лютого року, наступного за звітним — суб’єктами господарювання, які отримали ліцензію на право вирощування тютюну — починаючи з січня 2026 року за 2025 рік;
3) не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним роком — починаючи з січня 2025 року за 2024 рік:
- малі виробництва дистилятів;
- малі виробництва виноробної продукції;
- малі виробництва пива.
2. Звіт № 1-ОП — суб’єктами господарювання, які здійснюють оптову торгівлю спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, тютюновою сировиною, тютюном, промисловими замінниками тютюну, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та/або ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України зазначених товарів (продукції) — щомісяця, не пізніше 10 числа місяця, наступного за звітним — починаючи з жовтня 2024 року за вересень 2024 рік.
При цьому ліцензіати, які мають одночасно ліцензії на право виробництва та на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, подають лише звіти, передбачені для виробників таких товарів (продукції), а саме Звіт № 1-ВП.
19 вересня
Чи враховувати витрати за договорами про надання автотранспортних послуг, якщо немає ТТН
Об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Податкового кодексу України.
Визнання витрат здійснюється відповідно до:
- НП(С)БО 16 «Витрати», затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.1999 № 318;
- МСБО 2 «Запаси» від 01.01.2014.
Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи (ч. 1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV).
Товарно-транспортна накладна (ТТН) — єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи. Це один із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку. ТТН може складатись у паперовій та/або електронній формі та має містити обов’язкові реквізити (гл. 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363).
Отже, в разі відсутності товарно-транспортної документації, яка підтверджує отримання послуг з перевезення вантажу, у тому числі ТТН, які відносяться до первинних документів та на підставі яких ведеться бухоблік, платник при визначенні фінансового результату до оподаткування відповідно до правил бухобліку не має підстав для врахування вартості таких послуг при формуванні собівартості придбаних (виготовлених) та реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг.
19 вересня
Уточнення показників попередніх декларацій після подання ліквідаційної декларації з податку на прибуток: чи можливо
До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає, зокрема, податковим органам звітність за останній звітний період.
Якщо платник ліквідується (у тому числі до закінчення першого податкового (звітного) періоду), останнім податковим (звітним) періодом вважається період, на який припадає дата ліквідації (пп. 137.4.3 Податкового кодексу України; далі — ПК).
Платник під час проведення документальних планових та позапланових перевірок (з урахуванням термінів продовження, зупинення або перенесення термінів її проведення) не має права подавати уточнюючі податкові декларації (розрахунки) до поданих ним раніше податкових декларацій з відповідного податку і збору за звітний (податковий) період, який перевіряється контролюючим органом (п. 50.2 ПК).
Отже, платник податку на прибуток, щодо якого з ЄДР чи іншого джерела отримане повідомлення чи документальне підтвердження про прийняття рішення про припинення юридичної особи, іноземної компанії, тощо та який подав останню (ліквідаційну) Податкову декларацію з податку на прибуток підприємств у разі самостійного виявлення помилок за минулі податкові (звітні) періоди має право уточнити показники у раніше поданих деклараціях:
- лише до складання ліквідаційного балансу (передавального акта, розподільчого балансу)
та
- до початку проведення документальної позапланової перевірки у зв’язку з припиненням платника.
19 вересня
Придбання товарів у нерезидента за договором комісії: що з ПДВ
У разі ввезення товарів на митну територію України документом, що посвідчує право на віднесення сум ПДВ до податкового кредиту, вважається митна декларація, оформлена відповідно до вимог законодавства, яка підтверджує сплату податку (п. 201.12 Податкового кодексу України; далі — ПК).
Таким чином, при ввезенні товарів на митну територію України право на податковий кредит за такою операцією виникає лише у комітента на дату сплати податкових зобов’язань згідно з пунктом 187.1 ПК на підставі митної декларації.
Податкові зобов’язання щодо комісійної винагороди у комісіонера відповідно до пункту 187.1 ПК виникають у загальному порядку за правилом першої події:
- або за датою отримання винагороди від комітента на рахунок у банку / небанківському надавачу платіжних послуг;
- або за датою підписання акта наданих послуг.
При цьому базу оподаткування визначайте відповідно до вимог пункту 188.1 ПК.
19 вересня
«Нова» прискорена амортизація основних засобів під час воєнного стану
ВРУ ухвалила Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей податкового адміністрування під час воєнного стану для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства» від 18.06.2024 № 3813-ІХ.
Важливими змінами, які набрали чинності з 01.08.2024, є запровадження певних особливостей для прискореної амортизації основних засобів на період дії воєнного стану в Україні та до кінця календарного року, в якому воєнний стан припинять або скасують (п. 43.1 підрозд. 4 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (ПК) доповнили новими абзацами). Зокрема, що вимоги стосовно неперебування їх у використанні не застосовують до основних засобів, введених в експлуатацію після 01.08.2024.
Аби не припиняти госпдіяльність, бізнес почав встановлювати альтернативні джерела енергії. Місцева влада допомагає сміливцям — частково компенсує вартість обладнання. Як суб’єктам господарювання оподаткувати й облікувати цільові кошти — пояснює експерт
Крім того, на період дії воєнного стану в Україні та до кінця календарного року, в якому воєнний стан припинять або скасують, окремим платникам податку на прибуток, а саме: виробникам / постачальникам товарів оборонного призначення за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель, виконавцям робіт та послуг оборонного призначення або підприємствам-співвиконавцям зазначених контрактів (договорів) у розумінні Закону України «Про оборонні закупівлі» від 17.07.2020 № 808-IX, надали право застосовувати прискорену амортизацію і до основних засобів, що були у використанні, введених в експлуатацію в період дії воєнного стану в Україні до 01.08.2024.
Такі платники податку зобов’язані провести інвентаризацію таких об’єктів основних засобів на перше число податкового (звітного) періоду, у якому прийняли рішення про застосування положень пункту 43.1 підрозділу 4 розділу ХХ ПК. Балансова (залишкова) вартість таких основних засобів, розрахована відповідно до вимог розділу III ПК на перше число такого податкового (звітного) періоду згідно з проведеною інвентаризацією, підлягає амортизації протягом мінімально допустимих строків прискореної амортизації відповідної групи основних засобів.
19 вересня
Чи може роботодавець ініціювати перевірку обґрунтованості видачі лікарняного працівнику
Таке право страхувальників та функції ПФУ зафіксували Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV.
У такому разі перевірку обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності та документів, що є підставою для їх формування, проведуть особи, уповноважені на це правлінням ПФУ.
Результати проведення перевірок оформлять та направлять страхувальнику офіційним листом.
18 вересня
Зменшення військового збору з 5% до 3%: до проєкту про збільшення податків готують зміни
Ярослав Железняк повідомив, що особисто пропонуватиме і відстоюватиме правку до урядового законопроєкту про підвищення податків від 30.08.2024 № 11416-д в частині зменшення військового збору з 5% (як пропонують зараз) до 3%.
«Я багато разів говорив, що це «податок на порядність» — його платять тільки ті, хто чесно в білу виплачують заробітні плати. І держава майже нічого не робить, щоб його нормально адмініструвати. Виходить, ми покладемо тягар на найбільш чесний бізнес» — зазначив нардеп.
Для наповнення бюджету альтернативою може стати невелике збільшення ПДВ.
18 вересня
Парламент схвалив закон щодо збільшення Держбюджету-2024 на 500 млрд грн на військові потреби
Раніше ми повідомляли, що законопроєкт «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» від 30.08.2024 № 11416-д, який є системно пов’язаним зі змінами до держбюджету, парламентарі підтримали за основу в першому читанні.
Видатки для сектору безпеки і оборони передбачили у розмірі 495,3 млрд гривень.
Додатково врахували перерозподіл видатків для МОН в обсязі 2 млрд грн для забезпечення харчуванням учнів початкових класів.
Джерелами покриття додаткових видатків є здійснення низки заходів, а саме:
1. Збільшення доходів загального фонду державного бюджету через перевиконання планових надходжень за січень — серпень 2024 року.
2. Зменшення видатків з обслуговування і погашення держборгу.
3. Збільшення плану розміщень ОВДП.
4.Скорочення низки видатків у загальному та спеціальному фондах держбюджету.
5. Додаткові податкові заходи через зміни до Податкового кодексу, які передбачають:
- підвищення ставки військового збору для фізичних осіб з 1,5% до 5%;
- встановлення військового збору для ФОП 1,2 та 4 груп у розмірі 10% від мінімальної заробітної плати;
- встановлення військового збору у розмірі 1% для платників єдиного податку 3 групи;
- підвищення ставки податку на прибуток для фінансових компаній до 25% з 2025 року;
- встановлення щомісячних авансових внесків для АЗС;
- податок на прибуток від банків у розмірі 50%;
- зміну податкового періоду подання звітності з ПДФО з квартального на місячний.
Мінфін очікує в найкоротші терміни на підтримку Верховною Радою України змін до Податкового кодексу в цілому.
18 вересня
Мінімальну зарплату та прожитковий мінімум можуть підвищити в 2025 році
Нагадуємо, що проєкт Закону про Державний бюджет України на 2025 рік від 14.09.2024 № 12000 передбачає, що соціальні стандарти, зокрема мінімальна заробітна плата та прожитковий мінімум, у 2025 році залишаться на рівні грудня 2024 року.
Мінімальну заробітну плату у 2025 році прогнозують:
- у місячному розмірі — 8000 грн;
- у погодинному розмірі — 48 грн.
Прожитковий мінімум для працездатних осіб у 2025 році — 3028 грн.
Проте їх розмірі можуть змінити. Так, у пункті 24 «Прикінцевих положень» проєкту Держбюджету-2025 Кабміну доручили в разі позитивної динаміки зміни прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України за підсумками виконання Державного бюджету у першому півріччі 2025 року та з урахуванням можливостей ресурсної частини державного бюджету розглянути питання щодо можливості підвищення розмірів прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати.
18 вересня
Які податки сплачуємо і яку звітність подаємо 20 вересня
Податок, збір, платіж |
Підстава |
20 вересня — останній день подання |
|
податкової декларації рентної плати за серпень 2024 року з розрахунком:
|
пп. 49.18.1, п. 257.1 Податкового кодексу України (ПК) |
податкової декларації з податку на додану вартість за серпень 2024 року |
пп. 49.18.1 ПК |
декларації з акцизного податку за серпень 2024 року |
пп. 49.18.1 та п. 223.2 ПК |
заяви про відмову від спрощеної системи оподаткування з IV кварталу 2024 року |
пп. 298.2.1 ПК |
податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) (крім громадян) за серпень 2024 року у разі не подання податкової декларації на 2024 рік |
п. 286.3 ПК |
20 вересня — останній день сплати |
|
авансового внеску з єдиного податку на вересень 2024 року платниками єдиного податку першої та другої груп |
п. 295.1 ПК |
ЄСВ роботодавцями за найманих працівників за серпень 2024 року, крім гірничих підприємств |
абз. 1 ч. 8 ст. 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI |