Що нового

Бухоблік та оподаткування

25 березня

31 березня — останній день сплати податків за лютий 2025 року

31 березня — останній день сплати податків за лютий 2025 року

Національна сертифікація бухгалтерів — 2025

Податок, збір, платіж

Підстава

31 березня — останній день сплати

за лютий рентної плати за:

  • користування надрами при видобуванні вуглеводневої сировини;
  • користування радіочастотним ресурсом України;
  • транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами територією України;
  • транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України

п. 257.1 статті 257 розділу IX Податкового кодексу України (ПК)

плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) (крім громадян) за лютий 2025 року

пп. 287.3 та 287.4 ПК

податку на додану вартість за лютий 2025 року

п. 57.1, п. 203.2 ПК

акцизного податку за лютий 2025 року

п. 57.1, п. 222.1.1 ПК

авансового внеску з податку на прибуток підприємств з пунктів обміну іноземних валют за березень 2025 року

п. 137.11, пп. 141.13.1 ПК

плати за землю фізичними особами — підприємцями - власниками та землекористувачами земельних ділянок за лютий 2025 року

п. 287.3 ПК

за лютий 2025 року податку на доходи фізичних осіб та військового збору від оподаткування доходів, нарахованих у вигляді:

  • процентів на поточний або депозитний банківський рахунок;
  • процентів на вклади члена кредитної спилки

п. 170.4 та п. 16-1 підрозд. 10 розділу XX ПК

за лютий 2025 року податковим агентом податку на доходи фізичних осіб та військового збору, у разі якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку

п.п. 168.1.5 та п. 16-1 підрозд. 10 розділу XX ПК

За інформацією ДПС

25 березня

Як дізнатися про податковий борг, якщо сума менше 3 060 гривень, і податкову вимогу не надсилають

Як дізнатися про податковий борг, якщо сума менше 3 060 гривень, і податкову вимогу не надсилають

Доступ до приватної частини Електронного кабінету (особистий кабінет), яка є індивідуальною персоніфікованою вебсторінкою можливий:

  • з використанням кваліфікованого електронного підпису (далі — КЕП), отриманого у будь-якого Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг (далі — КНЕДП);
  • через Інтегровану систему електронної ідентифікації — id.gov.ua (MobileID та BankID);
  • за допомогою Дія Підпис;
  • за допомогою «хмарного» КЕП.

У приватній частині Електронного кабінету меню «Стан розрахунків з бюджетом» надає користувачу Електронного кабінету доступ до своїх особових рахунків зі сплати податків, зборів та інших платежів.

Меню відображає зведену інформацію щодо кожного виду платежу:

  • орган ДПС,
  • назва платежу,
  • платіж (код),
  • територія (код),
  • реквізити рахунків зі сплати податків, зборів, платежів та ЄСВ,
  • детальну інформацію по кожному виду податку (платежу) про нарахування за податковими зобов’язаннями, сплату та повернення з бюджету, пеню, залишок несплаченої пені, податковий борг (заборгованість) або надміру сплачені суми та суми, які нарахують в наступних звітних періодах, у розрізі проведених операцій.

Самозайняті особи та громадяни мають можливість здійснити сплату податків, зборів, платежів та ЄСВ скориставшись будь-якою із запропонованих платіжних систем.

Крім того, режим «Вхідні» меню «Вхідні/вихідні документи» містить направлені платнику інформаційні повідомлення про податковий борг (заборгованість) із наданням реквізитів її сплати.

Окрім того, громадяни можуть отримати інформацію про заборгованість і через безкоштовний мобільний застосунок «Моя податкова», який надає доступ платникам до інформації про стан розрахунків з бюджетом (розділ «Стан розрахунків з бюджетом») та податковий борг (розділ «Мої дані»). Також мобільний застосунок забезпечує отримання платниками податків повідомлень про наявність податкового боргу та повідомлень про наявність узгодженого податкового зобов’язання (розділ «Повідомлення»). Для зручності платники мають можливість його сплатити із використанням будь якої із запропонованих платіжних систем.

Мобільний застосунок «Моя податкова» впровадили на цифрових платформах iOS, Android. Завантажити мобільний застосунок «Моя податкова» можна в App Store або Google Play. Доступ до сервісів застосунку, як і в попередньому випадку, здійснюється через використання КЕП будь-якого КНЕДП або з використанням «хмарного» КЕП.

За інформацією ДПС у Хмельницькій області

25 березня

Отримали копію наказу про проведення перевірки: чи можна виправити помилки у Заяві № 20-ОПП

Отримали наказ про проведення перевірки: чи можна виправити помилки у Заяві № 20-ОПП

Платник податків під час проведення документальних планових та позапланових перевірок (з урахуванням термінів продовження, зупинення або перенесення термінів її проведення) не має права подавати уточнюючі податкові декларації (розрахунки) до поданих ним раніше податкових декларацій з відповідного податку і збору за звітний (податковий) період, який перевіряє контролюючий орган (п. 50.2 Податкового кодексу України; далі — ПК).

Податкова декларація, розрахунок, звіт — документ, що подає платник податків контролюючим органам у визначені законом строки, на підставі якого нараховують та/або сплачують грошове зобов’язання, у тому числі податкове зобов’язання або відображають обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податкове та митне законодавство звільняє платника від обов’язку нараховувати та сплачувати податок і збір, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого ЄСВ (п. 46.1 ПК).

Митні декларації, розрахунки (у тому числі розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку) прирівнюють до податкових декларацій для цілей нарахування та/або сплати податкових зобов’язань.

Заява про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП не підпадає під визначення податкової декларації (розрахунку). Саме тому норми ПК не забороняють подавати таку заяву до контролюючого органу після отримання копії наказу про проведення документальної перевірки до початку перевірки / у день початку перевірки / під час перевірки.

При цьому податківці нагадують, що відповідальність платників податків за порушення встановленого порядку взяття на облік у контролюючих органах передбачена пунктом 117.1 ПК.

За інформацією ДПС в Одеській області

25 березня

Як правильно заповнити графу 7.1 «Назва поіменованого об’єкта» заяви № 20-ОПП

Як правильно заповнити графу 7.1 «Назва поіменованого об’єкта» заяви № 20-ОПП

Обов’язок платника податків повідомляти контролюючі органи про всі об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням (далі — об’єкт оподаткування), контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженим наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588, встановлений пунктом 63.3 Податкового кодексу України.

Для цілей Заяви за формою № 20-ОПП першоджерелом даних щодо об’єкта оподаткування, зокрема, щодо його місцезнаходження (адреси), є правовстановлювальні документи, які є актуальним на дату її подання.

Поіменований об’єкт — це гідрографічний, соціально-економічний, природно-заповідний, лінійний або інший подібний об’єкт за межами населеного пункту, дані про який застосовують для верифікації та присвоєння адреси.

У разі розташування об’єкта за межами населеного пункту реквізит «назва вулиці» може не застосовуватись (абз. 2 п. 18 Порядку присвоєння адрес об’єктам будівництва, об’єктам нерухомого майна, затвердженого постановою КМУ від 07.07.2021 № 690; далі — Порядок № 690).

Для поіменованих об’єктів, що є лінійними об’єктами, у реквізиті адреси «назва вулиці» зазначають ділянку лінійного об’єкта між двома роздільними (наприклад, назва поіменованого об’єкта – автомобільна дорога М06; назва вулиці — ділянка Київ-Житомир, 5 кілометр).

tg_4.png

У разі подання інформації про об’єкт оподаткування, який має ознаки поіменованого, до графи 7.1, в якій, відповідно до абзацу сьомого пункту 19 Порядку № 690 можуть відображатись дані щодо поіменованого об’єкта, заносять назву та адресні дані поіменованого об’єкта, які відповідають даним, зазначеним у правовстановлювальних документах.

Якщо в адресних даних поіменованого об’єкта визначили тип і назву вулиці, а також із довідників, що використовують для заповнення граф 8, 9, можливо обрати необхідні значення для цих граф, у такому разі у графу 7.1 вносьте лише назву поіменованого об’єкта.

Відсутність фактичних даних для поіменованого об’єкта, стосовно якого подаєте Заяву № 20-ОПП, не потребує заповнення граф 10—13.

За інформацією ДПС у Закарпатській області

25 березня

Опублікували закон про збільшення ставок акцизу на тютюнові вироби

Опублікували закон про збільшення ставок акцизу на тютюнові вироби

Закон України від 04.12.2024 № 4115

Прийнятим Законом:

  • передбачили поступове до 2028 року підвищення специфічних ставок акцизного податку з сигарет до досягнення мінімального рівня, встановленого Директивою Ради 2011/64/ЄС від 21.06.2011 щодо структури та ставок акцизного збору на тютюнові вироби (кодифікація), з одночасним еквівалентним підвищенням таких ставок на тютюн, промислові замінники тютюну та зменшенням їх розміру для тютюновмісних виробів для електричного нагрівання;
  • визначили грошову одиницю виміру ставки акцизного податку на тютюнові вироби у євро. Це допоможе уникнути впливу інфляції на підвищення ставок акцизного податку;
  • уточнили окремі положення адміністрування акцизного податку з тютюнових виробів задля повноцінного застосування норм права.

Законом приводять податкове законодавство України в сфері акцизного оподаткування тютюнових виробів до норм законодавства ЄС. Це необхідно для виконання Угоди про асоціацію відповідно до додатка XXVIII до глави 4 «Оподаткування» розділу V «Економічне і галузеве співробітництво» в частині імплементації положень Директиви 2011/64/ЄС.

tg_4.png

Законом встановили такі ставки акцизного податку з 1 січня 2025 року по 31 грудня 2027 року на:

1) тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну:

Код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД

Опис товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД

Одиниця виміру

Ставки податку

з 1 січня 2025 року до 31 грудня 2025 року

з 1 січня 2026 року до 31 грудня 2026 року

з 1 січня 2027 року до 31 грудня 2027 року

2401

Тютюнова сировина; тютюнові відходи

євро за 1 кілограм (нетто)*

73

77

81

2402 10 00 10

Сигари, включаючи сигари з відрізаними кінцями, з вмістом тютюну

євро за 1 кілограм (нетто)*

73

77

81

2402 10 00 90

Сигарили, включаючи сигарили з відрізаними кінцями, з вмістом тютюну

євро за 1000 штук

58

61

64

2402 20 90 10

Сигарети без фільтра, цигарки

євро за 1000 штук

58

61

64

2402 20 90 20

Сигарети з фільтром

євро за 1000 штук

58

61

64

2403

Інший тютюн промислового виробництва та замінники тютюну промислового виробництва; «гомогенізований» або «відновлений» тютюн; тютюнові екстракти та есенції

євро за 1 кілограм (нетто)*

73

77

81

2404 11 00 10

Тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням

євро за 1000 штук

70,4

70,8

71,14

 

Код товару (продукції) згідно

Опис товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД

Одиниця виміру

Ставки податку з 1 січня 2025 року до 31 грудня 2027 року включно

2402 20 90 10

Сигарети без фільтра, цигарки

відсотків

12

2402 20 90 20

Сигарети з фільтром

відсотків

12

2402 10 00 90

Сигарили, включаючи сигарили з відрізаними кінцями, із вмістом тютюну

відсотків

12

2) мінімальне акцизне податкове зобов’язання із сплати акцизного податку з тютюнових виробів:

Код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД

Опис товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД

Одиниця виміру

Ставки податку

з 1 січня 2025 року до 31 грудня 2025 року

з 1 січня 2026 року до 31 грудня 2026 року

з 1 січня 2027 року до 31 грудня 2027 року

2402 20 90 10

Сигарети без фільтра, цигарки

євро за 1000 штук

78

82

86

2402 20 90 20

Сигарети з фільтром

євро за 1000 штук

78

82

86

2402 10 00 90

Сигарили, включаючи сигарили з відрізаними кінцями, з вмістом тютюну

євро за 1000 штук

78, але не менше 73 євро за 1 кілограм (нетто)*

82, але не менше 77 євро за 1 кілограм (нетто)*

86, але не менше 81 євро за 1 кілограм (нетто)*

3) інші продукти, що містять тютюн, замінники тютюну, інші відмінні від рідин, що використовуються в електронних сигаретах, нікотиновмісні продукти, їх замінники для куріння, нюхання, смоктання, жування чи вдихання без горіння шляхом нагрівання:

Код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД

Опис товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД

Одиниця виміру

Ставки податку

з 1 січня 2025 року до 31 грудня 2025 року

з 1 січня 2026 року до 31 грудня 2026 року

з 1 січня 2027 року до 31 грудня 2027 року

2404 91 90 00

Інші нікотиновмісні продукти для орального застосування

євро за 1 кілограм (нетто)*

73

77

81

2404 11 00 90

2404 19 10 00

Інші продукти, що містять тютюн, відновлений тютюн та замінники тютюну, призначені для вдихання без горіння

євро за 1 кілограм (нетто)*

73

77

81

2404 99 00 00

Інші нікотиновмісні продукти, їх замінники

євро за 1 кілограм (нетто)*

73

77

81

Закон опублікували 25 березня 2025 року в «Голосі України». Згідно з текстом Закону, він набирає чинності з 1 січня 2025 року, але не раніше дня його опублікування, окрім деяких положень.

25 березня

Неправильно заповнили реквізит «Отримувач» у податковій накладній: як виправити помилку

Неправильно заповнили реквізит «Отримувач» у податковій накладній: як виправити помилку

Платник ПДВ з метою вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту окремих видів товарів зобов’язаний за кожним таким товаром скласти окрему податкову накладну (далі — ПН_РЕЗ) та зареєструвати її в ЄРПН до дня подання митної декларації для митного оформлення таких товарів.

Розрахунок коригування до ПН_РЕЗ, складають та реєструють в ЄРПН:

а) у зв’язку зі зміною кількісних або вартісних показників – виключно до початку оформлення митної декларації, що засвідчує факт вивезення таких товарів за межі митної території України відповідно до вимог митного законодавства;

б) з метою приведення показників податкової накладної у відповідність з показниками митної декларації без зміни ставки оподаткування – після завершення вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту товарів та подання усіх необхідних додаткових декларацій для митного оформлення за відповідною митною декларацією;

в) у зв’язку з приведенням розміру ставки, застосованої відповідно до підпункту 97.2 пункту 97 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України (ПК), у відповідність з розміром ставки, визначеної підпунктом «б» пункту 193.1 ПК — після завершення розрахунків за відповідною операцією з експорту окремих видів товарів та за умови, що такий РК передбачає коригування виключно ставки податку і нарахованої суми податку.

Як скласти ПН на експорт товарів, щодо яких діє РЕЗ

Розрахунок коригування до ПН складають також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні ПН, у тому числі не пов’язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Отже, виправлення помилки у разі невірного заповнення реквізиту «Отримувач» у ПН_РЕЗ платник може здійснити шляхом складання та реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування до такої ПН із зазначенням у полі «Отримувач» правильних даних.

За інформацією ДПС у Закарпатській області

25 березня

ДПС зменшує обсяги тіньового ринку електроніки, тютюну та громадського харчування

ДПС зменшує обсяги тіньового ринку електроніки, тютюну та громадського харчування

Голова ДПС України Руслан Кравченко зустрівся з представниками Американської торговельної палати в Україні та її деякими членами. Це 11 компаній з різних сфер.

Ключове питання — тіньові ринки в окремих секторах економіки: побутова електроніка, електронна комерція, тютюнові вироби, громадське харчування, фіксований інтернет.

Що стосується ринку побутової електроніки.

ДПС з початку року провела понад 800 заходів податкового контролю у низці відомих мереж, які торгують електронікою відомих брендів. Ще 200 — у процесі, більша частина із них — із хронометражем виторгів. За їх результатами вже застосували штрафні санкції на 90,5 млн грн.

Окрім того, виявляють схеми, які мають ознаки ухилення від сплати ПДВ. Документи вже у правоохоронних органів.

Руслан Кравченко також додав, що у січні — лютому цього року підрозділи контролю за підакцизними товарами провели майже 2,3 тис. перевірок у сфері виробництва та обігу тютюнових виробів. Виявили порушення законодавства, фінансові санкції склали 30,77 млн грн.

Також за результатами перевірок припинили дію 312 ліцензій, із них 167 за фактом відсутності за місцем провадження діяльності. У взаємодії з правоохоронцями з нелегального обігу вилучили тютюнові вироби на суму 3,77 млн грн.

Виявили чимало порушень у сфері громадського харчування, зокрема, порядку розрахунків, обліку товарних запасів, неоформлену найману працю.

Цього року вже провели майже 1 000 перевірок, штрафи перевищили 13 млн грн.

За інформацією ДПС

25 березня

Чи має право платник податків сплачувати кошти з власного рахунку за іншого платника

Чи має право платник податків сплачувати кошти з власного рахунку за іншого платника

Податок, збір, платіж, ЄСВ сплачує платник податку / ЄСВ безпосередньо.

Громадяни під час сплати податків, зборів, інших платежів та ЄСВ за допомогою технічного пристрою (банківський автомат, платіжний термінал, програмно-технічний комплекс сомообслуговування, інший пристрій) та через каси надавачів платіжних послуг заповнюють усі обов’язкові реквізити платіжної інструкції, у т.ч.:

  • реквізит «Код фактичного платника» (податковий номер громадянина-платника податків);
  • реквізит «Призначення платежу» (в довільній формі).

При цьому реквізит «Код платника» містить код надавача платіжних послуг (банківська установа), з використанням технічного пристрою якого або через каси якого проводиться готівковий розрахунок.

Юридичні особи (підприємства) та ФОП

1. При безготівкових розрахунках платників з бюджетом та фондами від власного імені під час сплати податків, зборів, інших платежів та ЄСВ заповнюють усі обов’язкові реквізити платіжної інструкції, у т. ч.:

  • реквізит «Код платника» (податковий номер юридичної особи/ФОП);
  • реквізит «Призначення платежу» (в довільній формі).

tg_4.png

2. При безготівкових розрахунках платників з бюджетом та фондами за відокремлені підрозділи (далі — філії).

Юридичні особи (далі — головні підприємства) під час сплати податків,  зборів, інших платежів та єдиного внеску за філії (у випадках передбачених Податковим кодексом України) заповнюють усі обов’язкові реквізити платіжної інструкції, у т. ч.:

  • реквізит «Код платника» (податковий номер головного підприємства);
  • реквізит «Код фактичного платника» (податковий номер філії);
  • реквізит «Призначення платежу» (в довільній формі).

За інформацією ДПС у Полтавській області

25 березня

«Національний кешбек» та «Зимова підтримка»: чи сплачувати за них податки

«Національний кешбек» та «Зимова підтримка»: чи сплачувати за них податки

Що це за виплати?

Це кошти виплачені в межах реалізації експериментальних проєктів в рамках Всеукраїнської економічної платформи «Зроблено в Україні» для підтримки внутрішнього попиту на українські товари та послуги (постанова КМУ від 20.08.2024 № 952).

Чи потрібно платити податки?

Ні, ці виплати не оподатковують та не включають до загального оподатковуваного доходу (ст. 165 Податкового кодексу України).

Не обкладають податком на доходи фізичних осіб та військовим збором.

Чи потрібно подавати декларацію?

Якщо у вас немає інших доходів, які підлягають декларуванню, податкову декларацію про майновий стан і доходи подавати не потрібно.

Публічні службовці, які зобов’язані подати «Декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування», повинні задекларувати отримані кошти від програм «Національний кешбек» та/або «Зимова підтримка».

За інформацією ДПС

24 березня

Кабмін ухвалив зміни щодо митного режиму переробки

Кабмін ухвалив зміни щодо митного режиму переробки

Установили, що вимогу щодо обов’язкового повернення на митну територію України і випуску у вільний обіг продуктів переробки та товарів, поміщених у митний режим переробки за межами митної території, а також залишків переробки товарів, що утворилися в результаті здійснення операцій з їх переробки за межами митної території України, не поширюють на операції з переробки дорогоцінних металів та відходів дорогоцінних металів за межами митної території України, які здійснює Нацбанк відповідно до Законів України:

  • «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними» від 18.11.1997 № 637/97-ВР;
  • «Про Національний банк України» від 20.05.1999 № 679-XIV.

За інформацією Тараса Мельничука

24 березня

ВРУ розгляне законопроєкт щодо державного ринкового нагляду

ВРУ розгляне законопроєкт щодо державного ринкового нагляду

На черговому засіданні Комітет розглянув урядовий законопроєкт «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення державного ринкового нагляду та системи технічного регулювання відповідно до вимог Європейського Союзу» від 20.01.2025 № 12426.

Законопроєкт містить положення, що стосуються зобов’язань України у сфері європейської інтеграції відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, а саме:

  • приведення законодавства України про державний ринковий нагляд у відповідність до законодавства ЄС;
  • гармонізації вимог щодо введення в обіг (реалізації) нехарчової продукції з принципами та практиками ЄС;
  • удосконалення системи технічного регулювання.

tg_4.png

За наслідками обговорення народні депутати України – члени Комітету ухвалили рішення рекомендувати включити законопроєкт до порядку денного сесії Верховній Раді України та за результатами розгляду в першому читанні прийняти законопроект за основу.

За інформацією ВРУ

24 березня

Оновили вебсайт Кваліфікованого надавача е-послуг ДПС

Оновили вебсайт Кваліфікованого надавача е-послуг ДПС

Відтепер користувачі можуть налаштовувати відображення контенту відповідно до своїх потреб.

Які налаштування передбачили:

  • вибір кольору сторінки (кольорова або сіра);
    • зменшення / збільшення:
    • відступів між буквами,
    • розміру шрифту;
  • можливість використання:
    • великого курсору,
    • лінії для читання.

За інформацією ДПС

24 березня

Нацбанк готує зміни до порядку емісії та еквайрингу платіжних інструментів

Нацбанк готує зміни до порядку емісії та еквайрингу платіжних інструментів

Національний банк України пропонує внести зміни до порядку емісії та еквайрингу платіжних інструментів, у тому числі платіжних карток.

Це сприятиме підвищенню прозорості проведення платіжних операцій з використанням платіжних інструментів та посиленню захисту прав користувачів платіжних послуг.

Зокрема, такі зміни мають на меті:

1) зобов’язати еквайра передавати емітенту інформацію про платника та/або отримувача, у тому числі про:

  • суб’єкта господарювання — код за ЄДРПОУ;
  • фізичну особу — унікальний (повний) номер платіжного інструменту;

2) уточнити вимоги до формування еквайром платіжних інструкцій та визначити обов’язкові їх реквізити;

3) зобов’язати еквайра інформувати користувача платіжного інструменту про своє повне найменування до початку ініціювання платіжної операції в разі її здійснення в інтернеті.

tg_4.png

Надавачі платіжних послуг, які здійснюють емісію та/або еквайринг платіжних інструментів, матимуть час до 01 жовтня 2025 року, щоб привести свою діяльність у відповідність до нових вимог регулятора.

За інформацією НБУ

24 березня

Як заповнювати фіскальний чек за програмою «Доступні ліки»

Як заповнювати фіскальний чек за програмою «Доступні ліки»

Лист ДПС від 20.03.2025 №275/2/99-00-07-03-01-02

Механізм повного або часткового відшкодування вартості (реімбурсації) лікарських засобів та медичних виробів суб'єктам господарювання, які провадять господарську діяльність на підставі ліцензії на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами (далі — СГ), визначають відповідно до Порядку реімбурсації лікарських засобів та медичних виробів, затвердженого постановою КМУ від 28.07.2021 № 854 (далі — Порядок № 854).

Відпуск СГ лікарських засобів та/або медичних виробів, які підлягають реімбурсації, здійснюють на підставі рецептів, виписаних відповідно до Правил виписування рецептів на лікарські засоби і вироби медичного призначення, затверджених МОЗ, через електронну систему охорони здоров'я (абз. 1 п. 5 Порядку № 854).

Тож під час проведення операцій із відпуску лікарських засобів та/або медичних виробів за програмою «Доступні ліки» у фіскальних касових чеках слід зазначати:

  • форму оплати «БЕЗГОТІВКОВА» ( у рядку 18);
  • засіб оплати так: «Рецепт №...від...» (у рядку 19).

Описаний спосіб заповнення рядків 18 та 19 фіскального чека цілком відповідатиме суті здійсненої операції та вимогам абзацу першого пункту 5 Порядку № 854.

tg_4.png

Податківці зауважують, що позначення форм оплати не може формалізуватися та використовуватися у вигляді довідника, оскільки платник податків має право на власний розсуд зазначати «Засіб оплати», який він створив (використовує) та фактично застосовує під час проведення розрахунків.

Відповідно до загальноприйнятої термінології в міжнародній практиці охорони здоров'я реімбурсацією є виплата компенсацій. Отже, суми зазначених компенсацій у фіскальних чеках можуть відображатися, як знижки.

24 березня

Розпочали прийом заяв для включення СГ до державного реєстру суб`єктів насінництва та розсадництва

Розпочали прийом заяв для включення СГ до державного реєстру суб`єктів насінництва та розсадництва

ФОП та юрособи мають право на виробництво насіння і садивного матеріалу для його реалізації за умови їх включення до Державного реєстру суб’єктів насінництва та розсадництва (далі — Реєстр). Також у випадках, передбачених Законом України «Про насіння і садивний матеріал» від 26.12.2002 № 411-IV.

До суб’єктів насінництва та розсадництва належать:

  • виробники — особи, які здійснюють виробництво насіння та/або садивного матеріалу для його реалізації відповідно до Закону України «Про насіння і садивний матеріал»;
  • постачальники — особи, які здійснюють один із таких видів професійної діяльності щодо садивного матеріалу: розмноження, виробництво, збереження та/або обробка, введення в обіг, імпорт.

tg_4.png

Для включення до Реєстру юрособа або ФОП повинні подати заяву до Мінагрополітики через електронний кабінет системи «еРослинництво».

Докладніше за посиланням.

За інформацією Мінагрополітики

24 березня

Рентна плата: хто сплачує у 2025 році

Рентна плата: хто сплачує у 2025 році

Для користування надрами для видобутку корисних копалин суб’єкту господарювання (далі — СГ) потрібний спецдозвіл на користування надрами, який видає Держгеонадра. Також платниками цієї ренти у частині видобування підземних вод без спеціального дозволу на користування надрами є землевласники та землекористувачі, що провадять господарську діяльність з видобування підземних вод на підставі дозволів на спеціальне водокористування (виняток — фермерські господарства).

Для користування надрами в інших цілях, не пов’язаних з видобутком корисних копалин СГ потрібний спецдозвіл на користування надрами, що не пов'язаний з видобутком корисних копалин від Держгеонадр.

Для користування радіочастотним спектром СГ отримує дозвіл на експлуатацію радіочастотного засобу, ліцензію на користування радіочастотним спектром (ресурсом), ліцензію на мовлення від Українського державного центру радіочастот або присвоєння радіочастоти.

Для спеціального користування водою СГ потрібний дозвіл на спецводокористування від Держводагентства, який видають через його територіальні органи. Такі СГ, що мають спецдозвіл на користування водою, також можуть бути ще одночасно платниками ренти за користування надрами для видобутку корисних копалин у частині видобування підземних вод (виняток — фермерські господарства) (пп. 252.1.4 Податкового кодексу України).

Для спеціального користування лісовими ресурсами СГ потрібний дозвіл на спецвикористання лісу від Держлісагентства.

tg_4.png

Електронні дозволи можна зараз отримати онлайн через портал Дія. Перевірити інформацію, наприклад, на спецводокористування, можна на Порталі електронних послуг дозволів Держводагентства (перелік водокористувачів). Аналогічні сервіси можна знайти і в інших згаданих регуляторів.

За інформацією ДПС у Львівській області

24 березня

Дайджест бухгалтерських новин 17.03—21.03.2025

Мін’юст визначив строки зберігання документів з військового обліку та бронювання. Наказ набере чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування.

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

Відтепер у запиті про отримання витягу з реєстру платників ПДВ можна зазначити новий спосіб — в електронній формі. Документ прийде в електронний кабінет або на адресу електронної пошти.

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

Пенсійний фонд зауважив: відрізнити е-лікарняний основного працівника від е-лікарняного сумісника можливо за допомогою унікального номера листка непрацездатності та спеціального символа.

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

ДПС попереджає про шахраїв, які видають себе за податківців. Невстановлені особи звертаються з проханням чи вимогою надати грошові кошти. Не піддавайтеся на провокації та повідомляйте підрозділи Нацполіції.

ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

 Щоб завжди бути в курсі новацій, долучайтеся до родини Експертус Головбух. І підписуйтеся на нас у соцмережах :)  Тримаймося разом!

24 березня

Змінили Порядок затвердження мінімально допустимих експортних цін на окремі види товарів

Змінили Порядок затвердження мінімально допустимих експортних цін на окремі види товарів

Зміни вносять до Порядку затвердження мінімально допустимих експортних цін на окремі види товарів, затвердженого постановою КМУ від 20.08.2024 № 944.

Так, доповнюють перелік умов поставок, за якими визначають мінімально допустимі експортні ціни, для таких товарів як мед, соєві боби та насіння ріпаку, пшениця, кукурудза, соняшникова олія та ячмінь.

Змінюють процентіль у розрахунку референтних мінімальних експортних цін на окремі види товарів із застосуванням квантильного методу з пʼятого процентілю на десятий процентіль.

Також передбачили, що при обчисленні мінімально допустимих експортних цін на окремі види товарів не враховують ціни попереднього місяця на товари, декларування яких здійснювалося на підставі форвардних контрактів, а також ціни попереднього місяця на товари за відповідними кодами УКТЗЕД, а саме операції з вивезення насіння за межі митної території України у митному режимі експорту.

За інформацією Тараса Мельничука

24 березня

Із 25 березня діють нові штрафи за порушення звітності з ТЦУ

Із 25 березня діють нові штрафи за порушення звітності з ТЦУ

Із 25 березня 2025 року набувають чинності зміни до Податкового кодексу України щодо нових розмірів окремих штрафів за порушення строків звітності з трансфертного ціноутворення.

На що слід звернути увагу?

Нові штрафи за порушення звітності з ТЦУ штраф за неподання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній збільшили з 50 до 100 прожиткових мінімумів для працездатної особи станом на 1 січня звітного року (далі — ПМ). За несвоєчасне подання відповідного повідомлення штраф зменшено зі 100 до 50 ПМ (абз. 8 п. 120.6 ст. 120 Податкового кодексу України; далі — ПК).

Нові штрафи за порушення звітності з ТЦУ штраф за несвоєчасне декларування контрольованих операцій у поданому звіті про контрольовані операції (якщо подали уточнюючий звіт) становить 1 ПМ за кожен день затримки. Однак загальна сума штрафу не може перевищувати 300 ПМ або 0,5 % від суми не задекларованих контрольованих операцій, а застосовують менше значення (абз. 4 п. 120.6 ст. 120 ПК).

Податківці закликають бути уважними та вчасно подавати звітність.

Зміни до ПК передбачили Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо врахування положень Рекомендацій Ради Організації економічного співробітництва та розвитку стосовно податкових заходів для подальшої боротьби з підкупом іноземних посадових осіб у міжнародних ділових операціях» від 04.12.2024 № 4112-IX.

За інформацією ДПС у Вінницькій області

24 березня

Чи виплатять лікарняні, якщо людина захворіла під час випробувального терміну

Чи виплатять лікарняні, якщо людина захворіла під час випробувального терміну

Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV дає право на страхові виплати за страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності з настанням страхового випадку в період роботи, в тому числі, включаючи час випробування.

У разі, якщо страховий випадок із тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання настав в період випробувального терміну, то страхову виплату виплачують за весь період непрацездатності до відновлення працездатності або до встановлення  інвалідності на підставі відповідного витягу.

Перші п’ять днів непрацездатності оплачує роботодавець (страхувальник).

Для фінансування страхової виплати починаючи з шостого дня непрацездатності, страхувальник подає до ПФУ заяву-розрахунок, яка містить інформацію про нараховану суму виплати. ПФУ здійснює фінансування упродовж 3-х робочих днів з дня надходження заяви-розрахунку.

За інформацією ПФУ в Чернівецькій області

24 березня

Президент підписав Закон про підвищення акцизів

Президент підписав Закон про підвищення акцизів

Володимир Зеленський підписав Закон України від 04.12.2024 № 4115-IX (законопроєкт від 18.03.2024 № 11090) щодо перегляду ставок акцизного податку на тютюнові вироби. У картці до законопроєкту зазначили дату підписання — 24.03.2025. Хоча за словами Ярослава Железняка це відбулось у суботу, 22.03.2025.

Нагадуємо, Закон був направлений на підпис Президенту ще 9 грудня 2024 року і повинен набрати чинності з 1 січня 2025 року. На момент підготовки матеріалу закон офіційно не опублікували. Тож наразі невідомо, з якої саме дати застосовуватимемо нові ставки акцизу.

Основною метою підготовки законопроєкту є:

  • поступове до 2028 року підвищення специфічних ставок акцизного податку з сигарет до досягнення мінімального рівня, встановленого Директивою Ради 2011/64/ЄС від 21.06.2011 щодо структури та ставок акцизного збору на тютюнові вироби (кодифікація), з одночасним еквівалентним підвищенням таких ставок на тютюн, промислові замінники тютюну та зменшенням їх розміру для тютюновмісних виробів для електричного нагрівання;
  • визначення грошової одиниці виміру ставки акцизного податку на тютюнові вироби у євро задля уникнення впливу інфляції на підвищення ставок акцизного податку;
  • уточнення окремих положень адміністрування акцизного податку з тютюнових виробів задля повноцінного застосування норм права.

Прийнятим законом приводять податкове законодавство України в сфері акцизного оподаткування тютюнових виробів до норм законодавства ЄС. Це необхідно задля виконання Угоди про асоціацію відповідно до додатка XXVIII до глави 4 «Оподаткування» розділу V «Економічне і галузеве співробітництво» в частині імплементації положень Директиви 2011/64/ЄС.

Як раніше повідомляв Мінфін, Закон передбачає поступове, протягом 4 років, підвищення ставок акцизного податку на сигарети до досягнення мінімального рівня встановленого Директивою 2011/64/ЄС з огляду на євроінтеграційні зобов’язання нашої держави. Також, з метою уникнення впливу інфляції на підвищення ставок, ставки акцизу для тютюнових виробів визначатимуть у євро.

tg_4.png

Зростання ставки акцизного податку упродовж 2025—2028 рр.

Назва виробу

Ставка за 1 000 шт. у євро

2025

2026

2027

2028

Сигарети з фільтром

78

82

86

90

За інформацією Ярослава Железняка

24 березня

Уряд затвердив план дій із цифровізації до 2026 року

Уряд затвердив план дій із цифровізації до 2026 року

До реалізації плану залучені 25 органів державної влади, включно з Мінцифрою. Мета — зробити послуги максимально доступними для кожного українця: без паперів, черг та бюрократії.

У планах цифровізувати послуги в понад 30 сферах: освіта, охорона здоров’я, соцзахист ветеранів, військові сервіси, будівництво, митниця тощо. Серед них — державна реєстрація розірвання шлюбу та смерті й дистанційне складання теоретичного іспиту для водіїв.

За інформацією Мінцифри

24 березня

ПлейСіті стане новим регулятором азартних ігор

ПлейСіті стане новим регулятором азартних ігор

Агентство ПлейСіті відповідатиме за реалізацію державної політики у сфері організації та проведення азартних ігор і лотерей.

Саму політику в цій сфері формуватиме Мінцифра. Головне завдання — боротися з тіньовим ринком казино, цифровізувати процес видачі ліцензій та усувати корупцію.

Для цього:

  1. Ліквідують КРАІЛ як неефективний орган та запускають державне агентство ПлейСіті, що працюватиме під координацією Мінцифри.
  2. Найближчим часом призначать керівника державного агентства та затвердять положення про діяльність нової інституції.
  3. Переведуть в онлайн процес видачі ліцензії.
  4. Упровадять інструменти контролю за ринком та боротьби з нелегальними казино. Це виведе сферу азартних ігор та лотерей з тіні.

tg_4.png

Що це дасть?

Зараз Україна втрачає до 10 млрд грн через тіньовий ринок казино. Детінізація цієї сфери та суворе її регулювання забезпечить значні податкові надходження в державний бюджет, які спрямують на потреби Сил оборони.

У лютому 2025 року Кабмін передав Мінцифри функції формування та реалізації державної політики у сфері азартних ігор і лотерей.

Постанова КМУ «Про центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері організації та проведення азартних ігор та лотерейній сфері» від 21.03.2025 № 314 набере чинності з дня офіційного опублікування.

За інформацією Мінцифри

24 березня

Кабмін підтримав законопроєкт про відновлення подання статистичної звітності

Кабмін підтримав законопроєкт про відновлення подання статистичної звітності

21 березня на своєму засіданні КМУ схвалив підготовлений Держстатом законопроєкт «Про внесення змін до пункту 1 Закону України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» щодо особливостей подання звітності у період дії воєнного стану або стану війни».

Проєкт Закону передбачає відновлення обов’язку подання статистичної звітності під час дії воєнного стану. Також визначать перехідний період у три місяці, протягом якого респонденти, що не звітували протягом дії правового режиму воєнного стану, повинні подати інформацію щодо усього періоду, протягом якого така звітність не подавалась. Цей обов’язок не поширюватиметься на підприємства оборонно-промислового комплексу, а також осіб, місцезнаходженням яких є території активних бойових дій або тимчасово окуповані території. Такі респонденти, як і передбачали раніше, подаватимуть звітність протягом трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни.

Збирання звітності потрібно для коректного розрахунку статистичних показників з метою забезпечення державних органів об’єктивною офіційною інформацією, яка є необхідною для:

  • прийняття обґрунтованих рішень в інтересах підвищення обороноздатності;
  • забезпечення сталого розвитку, економічного добробуту та прав людини;
  • виконання Україною взятих на себе зобов’язань у рамках чинних міжнародних угод.

За інформацією КМУ

24 березня

Із 25 березня запрацюють нові антикорупційні податкові правила

Новації, передбачені Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо врахування положень Рекомендацій Ради Організації економічного співробітництва та розвитку стосовно податкових заходів для подальшої боротьби з підкупом іноземних посадових осіб у міжнародних ділових операціях» від 04.12.2024 № 4112-IX. Закон набирає чинності 25 березня 2025 року.

Основні зміни, які запроваджують:

  • забороняється враховувати витрати, пов’язані з неправомірною вигодою, для зменшення податків;
  • податкова служба та платники податків отримуватимуть повідомлення про виявлені факти можливого хабарництва;
  • платники можуть самостійно коригувати податкові зобов’язання, якщо були факти неправомірної вигоди;
  • передбачають перевірку підприємств, щодо яких є судові вироки про хабарництво;
  • фінансовий результат підприємств збільшуватимуть на суму витрат, пов’язаних із хабарями.

tg_4.png

Також закон враховує рекомендації ОЕСР шляхом внесення змін до Податкового кодексу України.

Детальніше в Інформаційному листі № 2/2025: Щодо окремих змін до Податкового кодексу України, внесених Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо врахування положень Рекомендацій Ради Організації економічного співробітництва та розвитку стосовно податкових заходів для подальшої боротьби з підкупом іноземних посадових осіб у міжнародних ділових операціях».

За інформацією ДПС у Львівській області

21 березня

Основні помилки, які виникають при реєстрації платником ПДВ

Основні помилки, які виникають при реєстрації платником ПДВ

Про основні помилки, які виникають при реєстрації платником податку на додану вартість (ПДВ), а саме при подачі заяви за формою № 1-ПДВ говорили під час онлайн зустрічі з платниками Кіровоградщини.

Реєстрація платником ПДВ є важливим кроком для бізнесу, що прагне працювати у законодавчому полі та співпрацювати з контрагентами. Проте на практиці суб’єкти господарювання часто стикаються з помилками, які можуть спричинити відмову в реєстрації.

Податківці розповіли про найпоширеніші помилки, а саме:

  • Неправильне заповнення заяви (форма № 1-ПДВ). Часто платники допускають технічні помилки, неточності у реквізитах або некоректно зазначають дату реєстрації.
  • Відсутність підстав для обов’язкової або добровільної реєстрації. Якщо заявник не відповідає вимогам щодо реєстрації (наприклад, не досягнув порогу обороту у 1 млн грн або не надав обґрунтування для добровільної реєстрації), податкова може відмовити.
  • Подання заяви із запізненням. Суб’єкти, які зобов’язані зареєструватися платниками ПДВ, повинні подати заяву не пізніше 10 числа місяця, наступного за тим, в якому перевищили встановлений ліміт обороту. Порушення строків веде до адміністративних ризиків.
  • Недостатній контроль за відповідністю критеріям податкової служби. Податкова може відмовити в реєстрації, якщо виявить ризикові фактори: відсутність місця здійснення діяльності, проблеми з фінансовою звітністю чи наявність негативної податкової історії.

tg_4.png

Контролери рекомендують платникам подавати заяви не в останній день, для того щоб була можливість при відмові виправити помилки та подати заяву повторно.

За інформацією ДПС у Кіровоградській області

21 березня

ДПС запустила онлайн-запис до електронної черги в ЦОП

ДПС запустила онлайн-запис до електронної черги в ЦОП

tg_4.png

Відтепер до електронної черги для відвідування Центрів обслуговування платників (ЦОП) можна записатись онлайн на Загальнодоступному інформаційно-довідковому ресурсі за посиланням: zir.tax.gov.ua/main/queue.

Також попередній запис на отримання послуг у ЦОП доступний через Контакт-центр ДПС за телефоном 0 800 50 10 07.

За інформацією ДПС

21 березня

Єдиний реєстр кваліфікацій на заміну Національного класифікатора професій: законопроєкт підготували до другого читання

Єдиний реєстр кваліфікацій на заміну Національного класифікатора професій: законопроєкт підготували до другого читання

Комітет розглянув проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення національної системи кваліфікації відповідно до актуальних потреб ринку праці та інших питань» від 21.08.2023 № 9630 та прийняв рішення схвалити текст порівняльної таблиці до законопроєкту з пропозиціями і поправками народних депутатів України, а також з урахуванням пропозицій народних депутатів — членів Комітету, проголосованих на засіданні Комітету. Верховній Раді України рекомендували прийняти його у другому читанні та в цілому із необхідним техніко-юридичним опрацюванням.

Мета законопроєкту — впорядкувати систему кваліфікації та створити Єдиний реєстр кваліфікацій (Класифікатор професій) шляхом об'єднання Національного класифікатора професій, Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, Реєстру кваліфікацій, їх діджиталізації та синхронізації з іншими базами даних.

Проєкт розроблений для удосконалення законодавства у сфері зайнятості населення та трудової міграції, у частині інформування про попит на робочу силу (вакансії).

tg_4.png

Реалізація положень законопроєкту:

  • пришвидшить розвиток та вдосконалення системи кваліфікацій;
  • сприятиме розробці професійних стандартів на сучасні професії;
  • впорядкує інформацію про професійні кваліфікації;
  • усуне морально застарілі та занадто бюрократизовані процедури на ринку праці;
  • сприятиме отриманню об’єктивної інформації про ринок праці та стане каталізатором його розвитку.

Національному агентству кваліфікацій надають повноваження щодо створення та ведення Єдиного реєстру кваліфікацій (Класифікатора професій), що сприятиме ефективному виконанню завдань у сфері кваліфікацій.

За інформацією ВРУ

21 березня

Штрафи за невиконання нормативу щодо осіб з інвалідністю сплачуйте за новими реквізитами

Штрафи за невиконання нормативу щодо осіб з інвалідністю сплачуйте за новими реквізитами

Відповідно до чинного законодавства, роботодавці сплачують суму адміністративно-господарських санкцій відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю за місцем їх державної реєстрації як юридичних осіб або фізичних осіб-підприємців на рахунки, які відкрили в органах Держказначейства.

tg_4.png

У 2025 році перед здійсненням платежу за звітний 2024 рік рекомендуємо уточнити реквізити для сплати у відповідному відділенні Фонду.

За інформацією Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю

21 березня

Негативні наслідки несплати ЄСВ

Негативні наслідки несплати ЄСВ

Єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄСВ) є важливим платежем для кожного підприємця та роботодавця. Він забезпечує фінансування пенсій, лікарняних, страхових виплат і соціального захисту найманих працівників. Проте несвоєчасна або несплачена сума ЄСВ може мати серйозні наслідки як для роботодавців, так і для громадян.

Насамперед, це нарахування штрафів і пені:

  • штраф 20% від несвоєчасно сплаченої суми;
  • 10% — якщо після перевірки податкової виявлять неправильне нарахування;
  • пеня в розмірі 0,1% від суми боргу з першого дня прострочення та за кожен день такого прострочення.

Чим довше роботодавець чи підприємець не сплачує ЄСВ, тим більшою буде сума до сплати.

Крім того, несплачена сума ЄСВ може призвести до блокування рахунків та арешту майна.

Податкова служба має право примусово стягнути борг через Державну виконавчу службу. Якщо боржник не сплачує внесок добровільно, гроші можуть списати з рахунків без його згоди. Також податкова служба може звернутися до виконавчої служби, яка за рішенням суду накладе арешт на майно боржника.

І основне — це втрата страхового стажу для працівників. Несвоєчасна або відсутня сплата ЄСВ означає, що період несплати не зараховують до страхового стажу. Якщо ЄСВ не сплачували кілька років, це може вплинути не тільки на розмір майбутньої пенсії, а й взагалі на право на її отримання.

Крім того, існує обмеження для виїзду за кордон: якщо сума заборгованості велика, боржнику можуть обмежити виїзд за кордон на підставі рішення виконавчої служби.

tg_4.png

Окрім того, закрити ФОП не зможете, якщо не анулюєте борг. Навіть після припинення діяльності підприємець залишається боржником. Для закриття ФОП потрібно повністю погасити борг по ЄСВ, інакше продовжуватимуть нараховувати санкції.

Як уникнути проблем з ЄСВ? Насамперед, необхідно своєчасно сплачувати внесок — навіть якщо діяльність не ведете. Крім того, перевіряти стан розрахунків в електронному кабінеті платника — щоб уникнути непередбачених боргів.

Тож, борги по сплаті ЄСВ можуть призвести до значних фінансових втрат, втрати страхового стажу, блокування рахунків і навіть судових справ. Уникнути цих проблем можна лише своєчасною сплатою внесків та контролем своєї податкової історії.

За інформацією ДПС у Рівненській області