1
Січень 2023року
оплата праці
лікарняні та декретні

Інструкція, як із 1 січня подавати заяву-розрахунок на оплату лікарняних

Людмила Кравченко , керівник групи експертів із бюджетного обліку Експертус Головбух
ПФУ ПОЯСНЮЄ
  1. Як заповнювати заяви-розрахунки за паперовими листками непрацездатності
  2. У які строки фінансуватиме страхувальників
  3. Чи може страхувальник подати заяву-розрахунок у паперовій формі

Реформа фінансування листків непрацездатності стартувала з 1 січня 2023 року. Від цієї дати набирає чинності оновлена редакція Закону № 1105. Уповноваженим органом управління в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку стає Пенсійний фонд України (ПФУ).

Як тепер страхувальникам формувати і подавати заяви-розрахунки й отримувати страхові виплати, ПФУ роз’яснив на своєму вебпорталі. А ми деталізували для вас ці роз’яснення.

Як фінансуватимуть страхувальників

Під час реорганізації системи соціального страхування застраховані особи, потерпілі на виробництві та їхні родини вчасно отримають усі гарантовані законодавством виплати й допомоги. ПФУ централізовано фінансуватиме страхові виплати і надаватиме соціальні послуги.

ПФУ вже фінансує страхувальників на підставі справ, баз даних, носіїв інформації та програмного забезпечення, виплатних документів на січень 2023 року, що їх підготували й передали виконавча дирекція Фонду соціального страхування (ФСС) та її робочі органи.

Передача ФСС особових справ потерпілих унаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, баз даних, носіїв інформації, програмного забезпечення потребує доопрацювання нормативно-правових актів, як передбачає пункт 5 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2620.

Головні управління ПФУ в областях та м. Києві підтримуватимуть зв’язок зі страхувальниками та обмінюватимуться інформацією. Якщо не отримуватимуть повідомлення про виплату коштів застрахованим особам, перевірятимуть, як страхувальники використовують кошти загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Якщо сума страхових коштів, що отримав страхувальник, перевищить фактичні витрати, які ПФУ надав на страхові виплати, невикористані страхові кошти страхувальники мають повернути на рахунок ПФУ упродовж трьох робочих днів.

Територіальні органи ПФУ фінансуватимуть страхувальників протягом 3 робочих днів після того, як надійдуть заяви-розрахунки, зокрема в електронній формі. Робочі органи ФСС зобов’язані були фінансувати страхувальників протягом 10 робочих днів після того, як надходили заяви (ст. 34 Закону № 1105).

Як подавати заяву-розрахунок


За порушення порядку

використання страхових коштів, несвоєчасне або неповне їх повернення відповідає роботодавець

Як і раніше, для розрахунку виплат страхувальник має подати заяву-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми страхових виплат за їх видами. Утім, із 1 січня заяву-розрахунок подавайте не особисто, а через інтерфейс, що його створили в особистому кабінеті страхувальника на сайті е-послуг ПФУ.

ПФУ повідомляє, що всі роботодавці зможуть формувати і подавати заяви-розрахунки з особистого е-кабінету. Додаткове програмне забезпечення не знадобиться. Достатньо мати доступ до інтернету й електронний цифровий підпис.

Заяви-розрахунки за паперовими листками непрацездатності страхувальники заповнюватимуть у режимі ручного введення даних і прикріплюватимуть скановані копії паперових листків непрацездатності.

Які нові функції особистого кабінету

В особистому кабінеті будуть доступні такі функції:

  • пошук та перегляд заяв-розрахунків страхувальника за критеріями, що він визначить, — період реєстрації листків непраце­здатності, тип заяви-розрахунку (за електронними листками непрацездатності);
  • формування (редагування) та відправка заяви-розрахунку до ПФУ.

Заяву-розрахунок формуйте на підставі інформації з електрон­ного листка непрацездатності та Реєстру застрахованих осіб.

Як оформлювати заяву-розрахунок


Роботодавець сплатить

штраф і повністю відшкодує неправомірно витрачену суму страхових коштів, якщо порушить порядок їх використання

Як і раніше, за електронними та паперовими листками непрацездатності складайте окремі заяви-розрахунки. Максимальна кількість листків непрацездатності в одній заяві-розрахунку — 200 штук.

До заяви-розрахунку можете додавати коментарі, пояснення та скановані копії документів, які знадобляться, коли ПФУ ухвалюватиме рішення щодо фінансування.

ПФУ повідомляє, що страхувальники, які не можуть користуватися е-кабінетом на вебпорталі електронних послуг ПФУ, можуть скласти заяву-розрахунок у паперовій формі та подати її до будь-якого відділу обслуговування громадян (сервісного центру). Зразок заповнення заяви-розрахунку знайдете у Додатку.


     Натисніть,
     щоб збільшити.  

     Щоб скачати у Word,
     дочитайте статтю до кінця

Додаток. Зразок заповнення Заяви-розрахунку
Матеріали для скачування: