Із березня діють нові правила складання та виправлення помилок у первинних документах
- Які документи вважають первинними
- Чи може бути документація не українською мовою
- Коли стане у пригоді бухгалтерська довідка
- Які робочі способи виправлення помилок
Первинка відіграє ключову роль у бухгалтерському та податковому обліку. Адже справедливо кажуть, що слово до справи не підшиєш. Мінфін своїм наказом № 467 змінив Положення № 88.
Оновлення запрацювали із 9 березня 2023 року1. Тож проаналізуємо, на що очікувати.
Як змінили термінологію | Які реквізити притаманні первинці |
Чи має значення мова | Як заповнювати первинні документи |
Що має містити електронна первинка | Як виправляти помилки |
Як вилучатимуть документацію |
Як змінили термінологію
Визначення первинних документів із пункту 2.1 перенесли до нового пункту 1.2 Положення № 88. Первинними документами називатимуть документи, створені у паперовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції.
Як бачите, зникло зауваження про те, що первинкою є розпорядження і дозволи адміністрації/власника на проведення господарських операцій.
Тлумачення облікових регістрів із пункту 3.1 перенесли до того самого пункту 1.2 Положення № 88. Регістрами бухобліку називають носії інформації, складені у паперовій або електронній формі, призначені для хронологічного, систематичного або комбінованого накопичення, групування та узагальнення інформації з первинних документів, прийнятих до обліку. Облікові регістри можуть бути у вигляді відомостей, ордерів, книг, журналів тощо.
Чи має значення мова
Українська —
єдина мова для первинних документів
Пункт 1.3 Положення № 88 став пунктом 1.4. Із нього вилучили згадку про те, що для документів, поряд з українською мовою, можна застосовувати іншу мову в порядку, визначеному Законом про мову.
Нарешті однозначно визначили, що первинні документи слід складати українською мовою. Документи, на підставі яких роблять записи в бухгалтерському обліку, що складені іноземною мовою, повинні мати впорядкований автентичний переклад українською.
Що має містити електронна первинка
Розширили правила щодо електронного документообігу. Як і раніше, підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи.
Однак маємо уточнення в пункті 2.2 Положення № 88: первинні документи, створені автоматично в електронній формі програмним забезпеченням інформаційно-комунікаційної системи, застосовують у бухобліку за наявності накладеного електронного підпису або печатки.
Якщо підприємство веде первинні документи та облікові регістри з використанням електронних засобів оброблення інформації, воно зобов’язане своїм коштом виготовляти їх копії на паперових носіях. Робитиме це на вимогу інших учасників господарських операцій, а також правоохоронних органів та відповідних органів у межах їх повноважень. Приміром, податківці під час перевірки можуть безплатно отримувати від платників податків копії первинних документів, що свідчать про приховування/заниження об’єктів оподаткування, несплату податків, зборів, платежів, порушення вимог іншого законодавства (п. 85.4 Податкового кодексу України).
Як вилучатимуть документацію
Копії первинних документів і регістрів бухобліку можна вилучити у підприємства лише за рішенням відповідних органів, прийнятим у межах їх повноважень. При цьому обов’язково слід скласти реєстр документів, що вилучають.
Вилучати оригінали документів та облікових регістрів заборонено, окрім випадків, передбачених кримінальним процесуальним законодавством (абз. 5 п. 2.2 Положення № 88).
Які реквізити притаманні первинці
Обов’язкові реквізити первинних документів залишилися колишніми:
- найменування підприємства, установи, від імені яких склали документ;
- назва документа (форми) і дата складання;
- зміст і обсяг господарської операції;
- одиниця виміру господарської операції2;
- посади і прізвища3 осіб, відповідальних за проведення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у проведення госпоперації (абз. 1 п. 2.3 Положення № 88).
Печатка —
додатковий реквізит первинних документів
Окрім того, залежно від характеру операції і технології оброблення даних, до первинних документів можна включати додаткові реквізити: код ЄДРПОУ, номер документа, підстава для проведення операцій, дані про документ, що засвідчує особу-одержувача. Тепер до цих реквізитів додали ще й печатку (абз. 2 п. 2.3 Положення № 88).
Як заповнювати первинні документи
Колишній пункт 2.10 Положення № 88 став пунктом 2.9. У ньому розділили інформацію стосовно заповнення первинних документів:
- у паперовому вигляді — кульковою ручкою або чорнилом темних кольорів;
- електронній формі — за допомогою електронних засобів оброблення інформації та іншими засобами, які забезпечують збереження цих записів протягом встановленого строку зберігання документів і запобігають внесенню несанкціонованих і непомітних виправлень.
Прокреслюйте
вільні рядки у первинних документах
Як виправляти помилки
Главу 4 Положення № 88 виклали у новій редакції. Підчисткам та необумовленим виправленням — категоричне «ні!» (п. 4.1 Положення № 88). Виправленню помилок у тому звітному періоді, коли їх виявили, — стовідсоткове «так!» (п. 4.11 Положення № 88).
Чиновники запропонували три способи виправлення помилок для паперових і два — для електронних первинних документів.
паперова первинка
Помилки минулого періоду
виправляйте методом «сторно»
Помилки у первинних документах і регістрах бухобліку, складених у паперовій формі, виправляйте у спосіб:
- «червоного сторно». Спочатку внесіть неправильний запис (кореспонденції рахунків або суми) червоною пастою/чорнилом, що означає від’ємні числа, які в підсумку вираховують. Водночас під записом червоною пастою/чорнилом зробіть інший запис пастою/чорнилом темного кольору із правильною кореспонденцією рахунків чи сумою;
- додаткових бухгалтерських проведень — внесіть додаткову кореспонденцію рахунків на суму, що є різницею між правильною та відображеною в цих регістрах;
- коректурний — закресліть неправильний текст або цифри й над закресленим надпишіть правильний текст або цифри. Закреслюйте однією рискою так, щоб виправлене можна було прочитати (п. 4.2 Положення № 88).
Виправили помилку у первинних документах? Особи, які виправили документ, мають засвідчити цей факт написом «виправлено» і підтвердити своїми підписами із зазначенням дати виправлення (п. 4.7 Положення № 88).
У касових документах
виправлень не може бути
Важливо! Помилки в регістрах бухобліку за минулий звітний період виправляйте методом «сторно». Він передбачає складання бухгалтерської довідки, у якій помилку4 заносять червоною пастою/чорнилом або зі знаком «мінус», а виправлення — темною пастою/чорнилом (п. 4.6 Положення № 88). Якщо внесете ці дані в місяці, коли знайшли помилку, — ліквідуєте неправильний запис і покажете правильний. У бухгалтерській довідці маєте навести причину помилки, посилання на документи і регістри бухобліку, в яких припустилися помилки. Її підпише працівник, який склав довідку, та — після перевірки — головбух.
електронна первинка
Помилки у первинних документах і регістрах бухобліку, складених в електронній формі, виправляйте у спосіб:
- «сторно» — зворотний запис на величину помилки й одночасне зазначення правильної суми;
- додаткових бухгалтерських проведень (п. 4.9 Положення № 88).
Майте на увазі! Під час виправлення помилок в електронній первинці слід зберегти інформацію, яку виправляєте, і навести дату виправлення, посади і прізвища осіб, особисті підписи або інші дані, що дають змогу ідентифікувати осіб, які склали виправлений електронний документ (п. 4.10 Положення № 88).
Це основні правки, яких зазнало Положення № 88. Тож вивчайте новації та оформлюйте коректні первинні документи.