Топ-10 запитань про інвентаризацію-2024
У листопаді підприємства інвентаризують активи та зобов’язання. Цю роботу проводять, перш ніж складати річну фінзвітність. Попри те що це вже третя «воєнна» інвентаризація, неврегульованих моментів залишається багато. У статті відповідаємо на запитання, що «Головбух» отримав на гарячу лінію
Попри війну, провести інвентаризацію активів і зобов’язань, перш ніж братися за річну фінзвітність, — прямий обов’язок підприємства. Завдання інвентаризації та вимоги до її організації і проведення не змінилися. Кожна юридична особа незалежно від організаційно-правової форми та форми власності має перевірити й документально підтвердити наявність, стан, відповідність критеріям визнання та оцінку активів і зобов’язань.
Організувати і провести інвентаризацію допоможуть поради експертів і зразки документів із нашої минулорічної добірки.
Сьогодні розглянемо топ-запитання від ваших колег, що надійшли на гарячу лінію «Головбуха».
СТАТТЯ ДО ТЕМИ:
Ні, жодних послаблень Закон про бухоблік або Положення № 879 на 2024 рік не передбачають. Проведіть річну інвентаризацію до 31 грудня. Дедлайн залишився без змін. До кінця календарного року починаючи:
- із 1 жовтня проінвентаризуйте необоротні активи, запаси, біологічні активи, дебіторку, кредиторку, зобов’язання та витрати і доходи майбутніх періодів;
- із 1 листопада — незавершені капінвестиції, незавершене виробництво, фінінвестиції, грошові кошти, кошти цільового фінансування та розрахунки з бюджетом і за єдиним внеском.
Від обов’язку проводити річну інвентаризацію не звільнили навіть підприємства, майно яких перебуває на тимчасово окупованій території (ТОТ) чи в зоні воєнних (бойових) дій. Законодавство дозволяє перенести строки її проведення на час, коли члени комісії матимуть безперешкодний і безпечний доступ до активів, документів та регістрів обліку (п. 8 розд. І Положення № 879). Провести інвентаризацію маєте станом на перше число наступного місяця після того, в якому зникли перешкоди, щоб дістатися активів, первинки та облікових регістрів. Результати інвентаризації покажіть у бухобліку відповідного звітного періоду.
СТАТТЯ ДО ТЕМИ:
Перенести строки інвентаризації можуть лише підприємства, які перебувають на ТОТ, у зоні воєнних (бойових) дій, або підприємства, структурні підрозділи (відокремлене майно) яких розташовані на таких територіях (у районах). Щоб визначити, чи поширюється послаблення на юрособу, орієнтуйтеся на Перелік № 309 у редакції станом на дату, коли ухвалили рішення провести інвентаризацію. Якщо підприємство перебуває у прифронтовій зоні й населеного пункту не знайшли в Переліку № 309, проведіть інвентаризацію в загальному порядку.
Строки початку і закінчення інвентаризації, її тривалість та об’єкти визначає в наказі керівник підприємства. Строк проведення інвентаризації не може перевищувати строків, визначених у Положенні № 879.
У наказі обов’язково зазначте дату, станом на яку проводите перевірку стану та наявності активів і зобов’язань. Наприклад, коли інвентаризацію проводите станом на 31.10.2024, безпосередню перевірку комісія має провести в листопаді, наприклад, із 1 по 10 листопада.
Виняток — інвентаризація готівки, її зафіксуйте станом на дату фактичного перерахунку.
Мінфін відзначив: необоротні активи та запаси, що їх відображали в бухобліку до запровадження воєнного стану і які на дату складання фінзвітності фактично перебувають на ТОТ або в районах воєнних (бойових) дій, продовжуйте облікувати у складі активів підприємства. Відкоригуйте їх оцінку через:
- процедуру зменшення корисності — для необоротних активів;
- уцінку — для запасів.
Інформацію про відсутність доступу до активів і первинних документів додатково наведіть у примітках до фінзвітності.
На дату балансу оцініть запаси за найменшою з двох оцінок — первісною вартістю або чистою вартістю реалізації (п. 24 НП(С)БО 9 «Запаси»).
Отже, якщо на дату балансу запаси перебувають на непідконтрольній території, ймовірно, чиста вартість їх реалізації наближається до нуля.
Проте низька чиста реалізаційна вартість — не привід списати запаси з балансу. Товари й надалі обліковуйте на балансі, але зменште їх оцінку на дату балансу. Суму, на яку первісна вартість перевищує чисту реалізаційну, спишіть на витрати — в дебет субрахунку 946 «Втрати від знецінення запасів».
Інвентаризацію проводять у повному складі інвентаризаційної комісії у присутності МВО (п. 1 розд. ІІ Положення № 879). Усі інвентаризаційні матеріали мають підписати всі члени інвентаризаційної комісії та МВО (п. 18 розд. ІІ Положення № 879). Жодних послаблень у цьому питанні під час воєнного стану не передбачено.
Проте воєнні реалії такі, що члени комісії та МВО можуть бути відсутні під час інвентаризації. Причини їх відсутності узагальнимо в Таблиці та пояснимо, як діяти.
У період коли МВО перебуває у відпустці, навіть короткостроковій, її обов’язки має виконувати інший працівник, адже МВО зобов’язана забезпечити збереженість довіреного їй майна (ст. 131 Кодексу законів про працю України).
На час відсутності МВО передайте довірені їй цінності іншій особі. Для цього проведіть інвентаризацію (абз. 4 п. 7 розд. І Положення № 879). Перевірку проведіть напередодні виходу МВО у відпустку, адже перевірити наявність матеріальних цінностей комісія має у присутності обох МВО — хто передає і хто приймає.
Одне із завдань інвентаризації активів — перевірити й документально підтвердити їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання та оцінку (п. 5 розд. І Положення № 879). Попри те що після атаки безпілотників нерухомість не зруйнована остаточно і продовжує відповідати критеріям активів, інвентаризаційна комісія має дійти висновків про її стан і за потреби переглянути вартість.
Комісія зобов’язана:
- зафіксувати стан об’єкта в інвентаризаційному описі основних засобів;
- навести рекомендації щодо оцінки пошкодженого об’єкта. Наприклад:
- зробити переоцінку;
- відремонтувати об’єкт;
- переглянути облікові оцінки — строк корисного використання, ліквідаційну вартість або метод амортизації.
Рекомендації наведіть у протоколі результатів інвентаризації, якщо така інформація суттєва для ухвалення рішень щодо визнання та оцінки активів і розкриття інформації у фінзвітності (п. 1 розд. ІV Положення № 879).
Розбіжності між фактичною наявністю активів і даними бухобліку облікуйте як такі, щодо яких винну особу не встановили (п. 4 розд. ІV Положення № 879). Нестачу активів включіть до витрат: Д-т 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей» — К-т 20 «Виробничі запаси».
Водночас облікуйте нестачу за дебетом позабалансового рахунку 072 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей». Коли отримаєте копію документа про смерть МВО, спишіть нестачу з позабалансу.
СТАТТЯ ДО ТЕМИ:
Інвентаризуйте лише авто, мобілізовані до лав ЗСУ, адже підприємство продовжує їх обліковувати у складі своїх основних засобів. Інвентаризацію проведіть так само, як інвентаризацію майна, що передали на відповідальне зберігання.
Складіть окремі інвентаризаційні описи/акти на мобілізовані авто на підставі даних із додатка 4 до Положення № 1921 та відомостей, що отримали від зберігача (за наявності). За можливості зажадайте від військових копію звіряльної відомості (п. 20 розд. ІІ Положення № 879). Якщо її не нададуть, внесіть до інвентаризаційних документів інформацію з акта приймання-передачі військовим.
Автомобілі, що примусово вилучили для потреб армії або передали за рішенням власника, не інвентаризуйте.
У розпорядчому документі про облікову політику обов’язково передбачте періодичність та об’єкти проведення інвентаризації (п. 2.1 Методрекомендацій № 635). А саме:
- склад постійної інвентаризаційної комісії;
- порядок формування робочих комісій (за потреби);
- об’єкти інвентаризації;
- порядок організації та проведення планових і позапланових інвентаризацій: ініціатор, документування;
- періодичність і строки інвентаризацій.
Решту організаційних моментів включайте до облікової політики на свій розсуд. Альтернативний варіант — розробіть і затвердьте внутрішнє Положення про інвентаризацію активів і зобов’язань, в якому детально опишіть процедуру, зокрема моменти, що не врегульовані законодавством.