Фінзвітність-2022: пам’ятка для бухгалтера
Фінзвітність зобов’язані подавати всі юрособи, які ведуть облік за національними або міжнародними стандартами обліку та звітності. У статті експерт підкаже, які моменти врахувати бухгалтеру, щоб без проблем подати фінзвітність
Скласти і подати фінзвітність зобов’язані всі юрособи незалежно від організаційно-правової форми і форми власності. Щоб організувати процес, радимо озброїтися Законом про бухоблік, Порядком № 419 і стандартами бухобліку та звітності.
Хто складає і кому подає
Подавати фінзвітність зобов’язані винятково юрособи. На фізосіб-підприємців вимоги Закону про бухоблік не поширюються. Завдяки фінзвітності її користувачі отримують інформацію про фінансове становище і результати діяльності підприємства, щоб ухвалювати рішення.
Згідно з пунктом 2 Порядку № 419 подайте фінзвітність:
- органам, до сфери управління яких належить підприємство;
- трудовому колективу — на його вимогу;
- власникам (засновникам) відповідно до установчих документів;
- іншим органам і користувачам (табл. 1).
Таблиця 1
Користувачі фінзвітності
Кому подавати | Хто подає |
Органам державної статистики | Усі підприємства |
Центру збору фінзвітності, операційне управління яким здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) | Підприємства, що зобов’язані застосовувати МСФЗ (на основі таксономії) |
Органам ДПС | Платники податку на прибуток у складі Декларації з податку на прибуток (далі — прибуткова декларація) |
Неприбуткові організації у складі Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації (далі — неприбутковий звіт) | |
Платники частини чистого прибутку (доходу) і держдивідендів у складі Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку (далі — розрахунок чистого прибутку) | |
Фінзвітність на основі таксономії складіть в електронному форматі Таксономії UA МСФЗ XBRL. Зважаючи на строк дії воєнного стану — до 19 лютого 2023 року і дію Закону № 2115, наразі встановлені технічні дати кінцевого строку подання звітності в електронному форматі за 2021 рік та проміжної фінзвітності за 2022 рік.
Чи зобов’язані подати фінзвітність юрособи, що утворилися 2022 року? Звітним періодом є календарний рік. Проте для новоутворених юросіб перший звітний період може бути меншим за 12 місяців, але не більшим за 15 місяців (ст. 13 Закону про бухоблік). Тож якщо заснували підприємство у період із 1 жовтня по 31 грудня 2022-го, річну фінзвітність можете не подавати. Відзвітуйте вперше за 2023 рік і включіть до звіту інформацію про операції за 2022 рік.
Якщо підприємство ліквідували протягом 2022 року, звітним є період із початку звітного року до дати, коли ухвалили рішення про його ліквідацію (ст. 13 Закону про бухоблік).
Як визначити категорію підприємства
Склад фінзвітності, строки подання, обов’язок оприлюднити чи складати за МСФЗ залежать від категорії підприємства. Перевірте, чи правильно обрали категорію підприємства — мікро-, мале, середнє чи велике. Допоможуть приписи з частини 2 статті 2 Закону про бухоблік (табл. 2).
Таблиця 2
Критерії визначення категорії підприємства за 2022 рік
Категорія | Критерії | ||||
балансова вартість активів (р. 1300 форм № 1, № 1-м, № 1-мс) | чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) (р. 2000 форм № 2, № 2-м, № 2-мс) | середня кількість працівників, осіб | |||
євро | грн | євро | грн | ||
Мікро | До 350 000 | До 11 308 500,00 | До 700 000 | До 22 616 294,68 | До 10 |
Мале | До 4 000 000 | До 129 235 969,61 | До 8 000 000 | До 258 471 939,22 | До 50 |
Середнє | До 20 000 000 | До 646 179 848,05 | До 40 000 000 | До 1 292 359 696,10 | До 250 |
Велике | Понад 20 000 000 | Понад 646 179 848,05 | Понад 40 000 000 | Понад 1 292 359 696,10 | Понад 250 |
Балансову вартість активів і чистий дохід від реалізації обчислюйте із застосуванням середнього офіційного курсу гривні до євро за період (ч. 2 ст. 2 Закону про бухоблік). Категорію підприємства у 2022 році визначте на підставі середнього курсу гривні до євро за 2021 рік. За даними Нацбанку він дорівнює 32,3089924027138 грн за 1 євро. Середню кількість працівників визначте за розділом 3 Інструкції № 286.
Новостворене підприємство, зареєстроване у 2022 році, визначає категорію за показниками першої фінзвітності за 2022 рік.
Щоб визначити розмірну категорію підприємства для звітності за 2022 рік, зважайте на показники двох минулих років. Показники мають відповідати принаймні двом із трьох визначених критеріїв. У разі дворічної невідповідності орієнтуйтеся на показники фінзвітності за 2021 рік і змініть категорію підприємства. Якщо за трьома критеріями підприємство потрапляє до трьох різних категорій, оберіть середину1.
Щоб не помилитися з вибором категорії підприємства, керуйтеся роз’ясненнями Мінфіну.
Загальні правила:
- протягом двох років після створення підприємства не змінюйте категорію, якщо не змінюються показники фінзвітності;
- якщо протягом двох років показники річної фінзвітності відповідають:
- одній і тій самій категорії, що відрізняється від первісної, — починаючи з третього звітного року перейдіть до нової відповідної категорії;
- різним категоріям — залишайтеся у попередній категорії.
Кому які форми складати
Фінзвітність існує у повному та скороченому комплекті. Склад і вид форм залежать від періоду звітування — річна чи проміжна звітність і категорії підприємства, що звітує. Розглянемо склад звітних форм (табл. 3).
Таблиця 3
Склад форм річної фінзвітності і надавачів
Вид | Склад | Типова форма | Хто подає |
Повна | Баланс (Звіт про фінансовий стан) (форма № 1); Звіт про фінансові результати (Звіт про сукупний дохід) (форма № 2); Звіт про рух грошових коштів (за прямим методом) (форма № 3), Звіт про рух грошових коштів (за непрямим методом) (форма № 3-н); Звіт про власний капітал (форма № 4) | Додаток 1 до НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» | Середнє та велике підприємство (окрім середніх підприємств, які зобов’язані або добровільно складають звітність за МСФЗ) |
Примітки до річної фінансової звітності (форма № 5) | Наказ Мінфіну № 302 | ||
Додаток до приміток до річної фінансової звітності «Інформація за сегментами» (форма № 6) | Додаток 1 до НП(С)БО 29 «Фінансова звітність за сегментами» | ||
Скорочена | Фінансова звітність малого підприємства у складі Балансу (форма № 1-м) та Звіту про фінансові результати (форма № 2-м) | Додаток 1 до НП(С)БО 25 «Спрощена фінансова звітність» | Мале підприємство |
Фінансова звітність мікропідприємства у складі Балансу (форма № 1-мс) та Звіту про фінансові результати (форма № 2-мс) | Додаток 2 до НП(С)БО 25 | Мікропідприємство | |
Звіти за формами №№ 3, 3-н, 4, 5, 6 подавайте лише за результатами року (п. 1 розд. ІІ НП(С)БО 1; п. 2 Порядку № 419). Окрім типової форми № 5, за потреби, подайте у довільній формі примітки до річної фінзвітності, як того вимагають НП(С)БО та інші облікові нормативні акти.
Розкрийте у примітках за 2022 рік «воєнні» особливості діяльності, зокрема:
- інформацію про втрати від зменшення корисності необоротних активів, до яких не маєте доступу через розташування на тимчасово окупованій території, у зоні бойових (воєнних) дій;
- дані про операції з гуманітарною допомогою;
- повідомлення про те, що показники фінзвітності не підтверджені результатами інвентаризації активів та зобов’язань, якщо немає доступу до активів і документів через війну і станом на кінець 2022 року інвентаризацію не проводили;
- зміну облікової політики через «воєнні» обставини і зміни до нацстандартів тощо.
Великі та середні підприємства разом із річною фінзвітністю подають звіт про управління. Форму звіту розробіть на свій розсуд. Орієнтуйтеся на Методрекомендації № 982 . Середні підприємства мають право не наводити у звіті нефінансову інформацію (ч. 7 ст. 11 Закону про бухоблік).
Юрособи, які провадять діяльність у добувних галузях відповідно до Закону № 2545, та підприємства — заготівельники деревини, що становлять суспільний інтерес, додатково подають звіт про платежі на користь держави. Склад підприємств, що становлять суспільний інтерес, визначений у статті 1 Закону про бухоблік.
Користувачі звіту про управління та звіту про платежі на користь держави — трудові колективи, інвестори та окремі держрегулятори. Податківцям і статистикам цих звітів не подавайте, оскільки вони не є формами фінансової, статистичної чи податкової звітності2 (ЗІР, підкатегорія 102.20.02).
Нагадаємо, що раз на рік звітують лише мікропідприємства. Малі, як і середні та великі підприємства, подають проміжну та річну звітність.
Непоодинокі випадки, коли мікропідприємство звітує за формами, призначеними для малого. Це порушення норм НП(С)БО 25! Стандарт не надає права вибирати між формами «м» та «мс». Отже, мікросуб’єкт не має права подавати форми № 1-м і № 2-м. Малі та мікропідприємства можуть відмовитися подавати спрощену звітність і звітувати повним пакетом фінзвітності (п. 2 розд. ІІ НП(С)БО 1). Такий вибір закріпіть у наказі про облікову політику.
Окрім того, спрощеним пакетом звітують:
- непідприємницькі товариства, які не мають на меті отримувати прибуток і розподіляти його між учасниками (ст. 85 Цивільного кодексу України). Тобто неприбуткові організації;
- представництва нерезидентів;
- підприємства, що ведуть спрощений облік доходів і витрат згідно з податковим законодавством. Йдеться про платників єдиного податку третьої групи (пп. 296.1.3 ПК).
Це вимоги НП(С)БО 25. Проте податківці заперечують безумовне право неприбутківців складати фінзвітність за спрощеними формами. Разом із неприбутковим звітом вони хочуть бачити повний комплект фінзвітності, за винятком випадків, коли неприбуткова організація — мікро- або мале підприємство у розумінні статті 2 Закону про бухоблік (ЗІР, підкатегорія 102.20.02). Тобто вони вимагають, аби непідприємницькі товариства керувалися загальними вимогами, коли вибирають пакет форм звітів.
Окрім того, у 2022 році законодавець уніс зміни до статті 2 Закону про бухоблік і пункту 2 Порядку № 419. Наразі ці зміни суперечать НП(С)БО 25. Так, починаючи зі звітності за 2022 рік єдинники подають фінзвітність за формами і в порядку, що передбачені для визначеної категорії підприємства залежно від розміру — мікро-, мале, середнє або велике.
Як подати й уточнити
Строки подання річної фінзвітності визначені у статті 11 Закону про бухоблік та Порядку № 419. Дата подання фінзвітності залежить від способу її подання:
- день фактичної передачі — коли подають особисто;
- дата, коли звітність отримав адресат, — у разі відправлення поштою. Її зазначає на штемпелі підприємство зв’язку, що обслуговує адресата;
- дата отримання електронного повідомлення від центру збору фінзвітності або відповідного органу — у разі подання в електронному форматі (п. 4 Порядку № 419).
Строки, в які фінзвітність мають подати юрособи, які звітують за НП(С)БО, наведемо у Таблиці 4.
Таблиця 4
Строки подання фінзвітності-2022
Категорія підприємства | Строк подання у 2023 році | |
до органів статистики (всі підприємства) | до податкового органу (платники податку на прибуток та неприбутківці) | |
Мікро | Не пізніше ніж 28 лютого | Не пізніше ніж 1 березня у складі прибуткової декларації |
Мале | ||
Представництво нерезидента | ||
Непідприємницьке товариство | Не пізніше ніж 1 березня у складі неприбуткового звіту | |
Середнє | ||
| Не пізніше ніж 28 лютого | Не пізніше ніж 1 березня у складі прибуткової декларації, неприбуткового звіту, розрахунку частки чистого прибутку |
| Не пізніше ніж 1 червня | Не пізніше ніж 10 червня |
Велике | ||
| Не пізніше ніж 28 лютого | Не пізніше ніж 1 березня у складі прибуткової декларації, неприбуткового звіту, розрахунку частки чистого прибутку |
| _ | Не пізніше ніж 10 червня |
Але! Граничні строки подання фінзвітності цим органам влади відрізняються. Тож аби уникнути непорозумінь, подайте фінзвітність-2022 до статистики та податкової не пізніше ніж 28 лютого 2023 року.
Окремо зупинимося на строках, коли фінзвітність мають подати великі підприємства, які обов’язково звітують за МСФЗ. Такі «велетні» додатково подають річну фінзвітність на основі таксономії разом з аудиторським звітом до центру збору фінзвітності у строки для її оприлюднення (ч. 3 ст. 14 Закону про бухоблік; п. 5 Порядку № 419). Статистикам і податківцям таку фінзвітність не подавайте.
Примітки до фінзвітності за МСФЗ у довільній формі та аудиторський висновок надішліть до ДПС через меню «Листування з ДПС» приватної частини е-кабінету платника (ЗІР, підкатегорія 102.20.01). Для цього створіть файл у форматі .pdf об’ємом до 5 МБ. Форму приміток оберіть на свій розсуд — письмові пояснення, таблиця, графік тощо. Додайте супровідний лист.
Чи можна уточнити показники, якщо припустилися помилки у фінзвітності? Підприємства можуть подати уточнену фінзвітність замість раніше поданої:
- за результатами аудиторської перевірки;
- щоб виправити власноруч виявлені помилки;
- з інших причин.
Подавайте й оприлюднюйте уточнену фінзвітність у такому самому порядку, як фінзвітність, яку уточнюєте (ч. 6 ст. 14 Закону про бухоблік; п. 2 Порядку № 419).
Як оприлюднити
Хто, коли і як має оприлюднювати річну фінзвітність, визначено у частині 3 статті 14 Закону про бухоблік. Цю частину урядовці також підкоригували 2022 року (табл. 5).
Таблиця 5
Строки та порядок оприлюднення річної фінзвітності
Хто | Коли | Як |
Підприємства, що становлять суспільний інтерес (окрім великих підприємств, які не є емітентами цінних паперів). Публічні акціонерні товариства. Суб’єкти природних монополій на загальнодержавному ринку. Підприємства видобувних галузей3 | До 30 квітня року, що настає за звітним періодом | На власній вебсторінці або вебсайті разом з аудиторським звітом, звітом про управління, звітом про платежі на користь держави (у повному обсязі) |
Великі підприємства, що не є емітентами цінних паперів.Середні підприємства | До 1 червня року, що настає за звітним періодом | |
Інші фінансові установи та недержавні пенсійні фонди, що є мікро- та малими підприємствами | На власній вебсторінці або вебсайті разом з аудиторським звітом, звітом про управління (у повному обсязі) | |
Малі підприємства, що є суб’єктами господарювання державного сектору економіки | На власній вебсторінці або вебсайті разом з аудиторським звітом, якщо обов’язковий аудит проводили на вимогу законодавства (у повному обсязі) | |
Оприлюдненню може підлягати й ліквідаційний баланс, якщо того вимагає закон. Ліквідаційний баланс комісія має опублікувати протягом 45 днів після затвердження (п. 5 ст. 14 Закону про бухоблік).
Переважно мікро- та малі підприємства не підпадають під обов’язковий аудит і річну фінзвітність не оприлюднюють. Виняток — «малюки», що за своєю організаційно-правовою формою або сферою діяльності зобов’язані проводити аудит фінзвітності й оприлюднювати її, як того вимагає Закон про бухоблік.
Яка відповідальність
За загальними правилами, за порушення, пов’язані з фінзвітністю, передбачена адміністративна відповідальність. Адмінштрафи визначені в Кодексі України про адміністративні правопорушення (КпАП). Їх застосовують до керівника та головбуха підприємства-порушника (табл. 6).
Таблиця 6
Адмінштрафи за порушення у сфері фінзвітності
Порушення | Розмір санкції | Орган контролю |
Порушення порядку оприлюднення фінзвітності разом з аудиторським звітом: | Орган громадського нагляду за аудиторською діяльністю (ст. 244-22 КпАП). Для небанківських фінустанов, емітентів цінних паперів, учасників фондового ринку — НБУ та НКЦПФР (ст. 234-3, 244-17 КпАП) | |
| Від 17 000 до 34 000 грн | |
| Від 34 000 до 51 000 грн | |
Внесення недостовірних даних до фінзвітності, неподання фінзвітності: | Держаудитслужба (ст. 234-1 КпАП). Штраф застосовують до підконтрольних Держаудитслужбі суб’єктів. Їх перелік знайдете у статті 2 Закону № 2939 | |
| Від 136 до 255 грн | |
| Від 170 до 340 грн | |
Неподання органам держстатистики даних для проведення державних статспостережень або подання недостовірних даних, подання даних не у повному обсязі, не за тією формою, а також із запізненням: | Органи державної статистики (п. 244-3 КпАП).За роз’ясненнями Держстату4, фінзвітність є формою держстатспостережень, тому органи статистики мають право штрафувати за порушення статті 186-3 КпАП | |
| Від 170 до 255 грн | |
| Від 255 до 425 грн | |
Через воєнний стан діє звільнення від відповідальності за порушення у сфері фінзвітності згідно із Законом № 2115 та Порядком № 419. Юрособи подають облікові, фінансові, бухгалтерські, аудиторські та інші звіти протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану.
У період дії воєнного стану, а також протягом трьох місяців після його завершення до юросіб не застосовують адміністративну та/або кримінальну відповідальність за неподання або несвоєчасне подання такої звітності (пп. 1, 2 п. 1 Закону № 2115; п. 2 Порядку № 419). Такі самі послаблення з аналогічними строками стосуються оприлюднення фінзвітності (пп. 4-1 п. 1 Закону № 2115).
Звільнення від відповідальності протягом дії воєнного стану і трьох місяців після його завершення із 27.05.2022 передбачили і в ПК. Платники податку на прибуток, які відповідно до Закону про бухоблік зобов’язані оприлюднити річну фінзвітність разом з аудиторським звітом, звільняються від передбаченої ПК відповідальності за неподання або несвоєчасне подання річної фінансової звітності, що підлягає оприлюдненню разом з аудиторським звітом.
Не штрафуватимуть також, якщо не подасте уточнювального розрахунку до річної прибуткової декларації. Йдеться про прибуткову декларацію, яку подають, коли показники оприлюдненої разом з аудиторським звітом річної фінзвітності зазнали змін порівняно з показниками Звіту про фінансовий стан (Баланс) і Звіту про прибутки і збитки та інший сукупний дохід (Звіту про фінансові результати), що їх подають разом із податковою декларацією, і такі зміни вплинули на показники раніше поданої річної прибуткової декларації за відповідний податковий (звітний) період (п. 69-1 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).