46
Грудень 2022року
перевірки
порядок проведення

Позапланові перевірки відновили: що перевірятиме ДПС і чи можна скаржитися

Законодавець знову розширив перелік позапланових перевірок, які можна проводити протягом воєнного стану. Цього разу акцент на перевірці співпраці з нерезидентами. Розглянемо, що саме перевірятимуть і чи можна буде оскаржити результати

Олена Сердюк , провідний експерт із податкового обліку Експертус Головбух, канд. екон. наук, доцент

Можновладці скорочують воєнні податкові послаблення для бізнесу. Перелік дозволених податкових перевірок стає дедалі ширшим. Із 24 листопада запрацювали зміни до Податкового кодексу України (ПК), що депутати внесли Законом № 2719.

Які перевірки відновили

Деякі види перевірок ще у травні відновили Законом № 2260. Це камеральні, фактичні, документальні позапланові перевірки, що їх проводять:

  • на звернення платника податків;
  • за підпунктом 78.1.7 ПК — через процедуру реорганізації юрособи (окрім перетворення), припинення юрособи або підприємницької діяльності ФОПа, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юрособи, в т. ч. іноземної компанії, організації, провадження у справі про банкрутство або подання заяви про зняття з обліку платника податків;
  • підпунктом 78.1.8 ПК — якщо платник подав декларацію, у якій заявив до відшкодування з бюджету ПДВ, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V ПК, та/або з від’ємним значенням ПДВ, що перебільшує 100 тис. грн.

зміни до підпункту «б» підпункту 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ ПК

Із 24.11.2022 на підставі Закону № 2719 розширили перелік дозволених перевірок. Відновили документальні позапланові перевірки, що проводять з підстав, визначених у підпунктах ПК:

  • 78.1.2 — якщо платник не подав у встановлений законом строк податкову декларацію, розрахунки, звітність для податкового контролю трансфертного ціноутворення відповідно до пункту 39.4 ПК (стосовно контролю трансфертного ціно­утворення);
  • 78.1.5 — якщо платник подав заперечення до акта перевірки в порядку, визначеному в пункті 86.7 ПК, або скаргу на прийняте за її результатами податкове повідомлення-рішення (ППР), у яких вимагає повного або часткового перегляду результатів відповідної перевірки або скасування прийнятого за її результатами ППР, якщо у своїй скарзі (запереченнях) платник посилається на обставини, що їх не дослідили під час перевірки та без проведення перевірки неможливо об’єктивно їх розглянути. Таку перевірку проводять винятково з питань, що стали предметом оскарження;
  • 78.1.12 — перевірки, що проводить ДПС вищого рівня в порядку контролю дій або бездіяльності посадових осіб ДПС нижчого рівня;
  • 78.1.14 — якщо податківці отримали документально підтверджену інформацію і дані, що свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» та/або встановили невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» в порядку, передбаченому в підпункті 39.5.1.1 ПК;
  • 78.1.15 — якщо платник не подав чи подав із порушенням вимог пункту 39.4 ПК звіт про контрольовані операції та/або документацію з трансфертного ціноутворення або якщо встановили порушення під час моніторингу такого звіту або документації відповідно до вимог пунктів 39.4 і 39.5 ПК;
  • 78.1.16 — якщо податківці отримали звіт про контрольовані операції, що платник надіслав згідно з пунктом 39.4 ПК. У такому разі перевірку проводять винятково з питань контролю трансфертного ціноутворення;
  • 78.1.21 — якщо після проведення документальної планової або документальної позапланової перевірки податківці отримали інформацію та/або документи від іноземних державних органів, які стосуються питань, що були охоплені під час попередніх перевірок платника та свідчать про те, що він порушив податкове, валютне та інше законодавство. Таку перевірку проводять винятково з питань, що стали підставою для її проведення;
  • 78.1.22 — якщо податківці отримали інформацію, яка свідчить про те, що нерезидент провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України згідно з вимогами підпункту 14.1.193 ПК без взяття на податковий облік.

Документальні позапланові перевірки проводять також з питань оподаткування доходів, що отримали нерезиденти із джерел походження з України. Це стосується юросіб та інших нерезидентів, які провадять господарську діяльність через постійне представництво на території України.

Перевіряють також нерезидентів (їх представництва).

Чи зможуть зупиняти перевірки


зміни до підпункту «в» підпункту 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ ПК

Усі документальні позапланові перевірки (окрім тих, що проводять на підставі підпункту 78.1.8 ПК), що їх розпочали, але не змогли завершити у зв’язку з виникненням обставин, визначених в абзацах дев’ятому — дванадцятому підпункту 69.2 підрозділу 10 розділу XX ПК, податківці можуть зупинити до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод для проведення перевірки за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) органу ДПС.

Документальні позапланові перевірки під час дії воєнного стану проводять за наявності під час проведення перевірок безпечного:

доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об’єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування такими платниками податків;

доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансової і статистичної звітності у порядку та на підставах, визначених законом;

проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.

Із підпункту «в» підпункту 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ ПК

Рішення про зупинення перевірки оформлюють наказом, копію якого надсилають до е-кабінету платника податків. Водночас на електронну адресу (адреси) платника надсилають інформацію про вид документа, дату і час, коли його надіслали до е-кабінету. Таке зупинення перериває перебіг строку проведення перевірки.

Разом із тим документальні позапланові перевірки з підстав, визначених у підпунктах 78.1.5, 78.1.12, 78.1.14—78.1.16 ПК, що їх розпочали та не завершили до 24 лютого 2022 року, поновлюють на невикористаний строк.

Які обмеження скасували


воєнні

За цією нормою для платників податків та органів контролю зупиняється перебіг строків, що визначає податкове та інше законодавство, дотримання якого контролюють органи контролю.

Раніше винятком із правила було лише дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних та сплати податків та зборів платниками податків. Закон № 2719 розширив перелік винятків.

Тепер для платників податків та органів контролю не зупиняється перебіг строків, визначених ПК, щодо строків:

  • подання звітності та/або документів (повідомлень), у т. ч. передбачених у статтях 39 та 39-2, пункті 46.2 ПК;
  • проведення камеральних перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному в статті 86 ПК, —
  • подання скарги на ППР за результатами камеральної перевірки;
  • ухвалення рішення за результатом її розгляду;
  • нарахування пені;
  • проведення фактичних і документальних позапланових перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному в статті 86 ПК, подання скарги на ППР, рішення про застосування фінансових санкцій за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки та ухвалення рішення за результатами їх розгляду, адміністративного арешту майна за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки;
  • вжиття заходів з погашення податкового боргу платників податків — суб’єктів господарювання, які мають можливість своє­часно виконувати податкові обов’язки, передбачені у статтях 59, 60, 87—101 ПК, та/або визначення грошових зобов’язань згідно зі статтею 116 ПК.

карантинні

У Законі № 2719 депутати також розширили перелік винятків щодо карантинних обмежень.

Тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершиться дія карантину, встановленого урядом на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених у статтях ПК:

  • 56 — у частині процедури адміністративного оскарження щодо скарг платників податків, що надійшли (надійдуть) по останній календарний день місяця (включно), в якому завершиться дія карантину, та/або які не розглянуті станом на 18 березня 2020 року. Раніше це положення не поширювалося лише на скарги щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ та/або від’ємного значення ПДВ. Тепер до винятків додали «…а також в інших випадках, передбачених цим Кодексом»;
  • 73, 78 — щодо надання платниками податків відповідей на запити органів контролю, що надійшли (надійдуть) платникам по останній календарний день місяця (включно), в якому завершиться дія карантину. Раніше це положення не поширювалося лише на запити органів контролю щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ та/або від’ємного значення ПДВ. Тепер доведеться відповідати й на запити ДПС з питань:


Можна подавати скарги

на ППР за результатами камеральних, фактичних та документальних позапланових перевірок

  • оподаткування юридичними особами або іншими нерезидентами, які провадять господарську діяльність через постійне представництво на території України, доходів, що вони отримали із джерел походження в Україні;
  • податкового контролю трансфертного ціноутворення;
  • податкового контролю за нерезидентами (представництвами нерезидентів);
  • валютного контролю стосовно дотримання встановлених граничних строків розрахунків за операціями з експорту й імпорту товарів.

Разом із цим перебіг строків зі статей 52 і 53 ПК щодо надання органами контролю індивідуальних податкових консультацій у письмовій формі залишили зупиненим.

Наразі карантин через COVID-19 встановлений до 31 грудня 2022 року. Чи продовжуватимуть його, поки не відомо.


ДО ВІДОМА

У який строк відповідати на запит ДПС

Платники податків та інші суб’єкти інформаційних відносин зобов’язані подавати інформацію, визначену в запиті контролюючого органу, та її документальне підтвердження (крім проведення зустрічної звірки) протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту (якщо інше не передбачено ПКУ).

Порядок періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1245 «Про затвердження Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом» (далі — Порядок). Так, відповідно до п. 15 Порядку лист суб’єкта інформаційних відносин, що надсилається на запит органу державної податкової служби, повинен містити:

• номер та дату запиту органу ДПС, на який надається відповідь;

• інформацію, що запитується органом ДПС.

За інформацією ГУ ДПС у Сумській обл.


Курси гривні до іноземних валют, встановлені Національним банком України із 5 по 9 грудня 2022 року
№ 46, 2022
Як новому лізингоотримувачу оподаткувати ПДВ продаж авто