Договір підряду: оформлення, облік та оподаткування
Господарські операції виконання робіт регулює договір підряду. Тож крокуємо далі й розглянемо юридичні моменти, про які потрібно пам’ятати бухгалтерові. З’ясуємо, як облікувати й оподаткувати виконання робіт
За юридичною формою правочин за договором підряду схожий із договором надання послуг. Це ускладнює його класифікацію для бухгалтера. Однак договір підряду вирізняє його предмет — кінцевий результат виконуваних робіт.
Законодавство поділяє підряд на окремі види, зокрема: побутовий, будівельний, підряд на проектні, пошукові роботи. Сьогодні зупинимося на класичному договорі підряду.
Норми договору
За договором підряду одна сторона (підрядник) зобов’язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника). Замовник зобов’язується прийняти й оплатити виконану роботу (ст. 837 Цивільного кодексу України; ЦК).
Сторони договору, підписуючи його, мають звернути увагу:
- чи включили до договору всі істотні умови (предмет, ціну, строки початку і закінчення робіт);
- чи зобов’язаний підрядник одержати спеціальний дозвіл для окремих видів робіт;
- чи визначили кінцевий результат виконуваних робіт;
- чи зобов’язаний підрядник особисто виконати роботи або має право передати цей обов’язок третій особі — субпідряднику;
- чи навели перелік первинних документів, що їх мають оформити сторони договору.
Докладніше про…
…предмет договору
Предмет договору — будь-яка робота. У процесі виконання цієї роботи підрядник створює для замовника індивідуалізований, матеріальний результат. Закон не обмежує види робіт за договором підряду. Поєднання роботи і результату — це те, що відрізняє договір підряду від договору надання послуг.
Узагальнений предмет договору зазначте у його тексті. Якщо роботи складаються з декількох елементів різної вартості — зафіксуйте номенклатуру у додаткових угодах або специфікаціях, зазначте строки їх виконання.
…виконавців і технічне забезпечення
Якщо договір не забороняє, підрядник має право залучити до виконання робіт інших осіб — субпідрядників.
Зверніть увагу! Підрядник відповідає перед замовником за результат роботи субпідрядників. За такої схеми підрядник є генеральним підрядником, а безпосередній виконавець робіт — субпідрядником. Генеральний підрядник відповідає перед замовником за неналежне виконання субпідрядником своїх обов’язків за договором.
Підрядник
несе відповідальність за якість і результат робіт, якщо залучає субпідрядників
Підрядник зобов’язаний виконати роботи зі своїх матеріалів і своїми засобами/устаткуванням. Витрачені матеріали збільшать ціну робіт. Але це загальне правило, і сторони можуть домовитися про виконання робіт із матеріалів замовника. За такого варіанта підрядник:
- відповідатиме за неправильне використання матеріалів;
- зобов’язаний надати замовникові звіт про витрачання матеріалів і повернути їх залишок;
- нестиме ризики збереження майна і відповідатиме за його втрату або пошкодження.
Якщо замовник надасть неякісні матеріали, підрядник відповідатиме також за неналежне виконання роботи через використання матеріалів із недоліками. Уникнути відповідальності підрядник зможе, якщо доведе, що не мав можливості виявити недоліки матеріалів за належного приймання.
…якість і гарантії
Якість робіт має відповідати умовам договору, а за їх відсутності чи неповноти — вимогам, що їх зазвичай висувають до роботи відповідного характеру. Якщо підрядник виконав роботу з відхиленнями від умов договору або недоліками, через які їх результат є непридатним для використання, замовник має право вимагати від підрядника:
- усунути недоліки у розумний строк безплатно;
- зменшити ціну роботи пропорційно до недоліків;
- відшкодувати витрати на усунення недоліків, якщо за договором замовник усунув їх самотужки.
Якщо ж відхилення від договірних умов істотні й підрядник не може їх усунути, замовник має право відмовитися виконувати умови договору й зажадати відшкодувати збитки.
Сторони можуть домовитися, що підрядник гарантує якість робіт, або такий обов’язок може встановлювати закон. Тоді підрядник зобов’язаний передати результат роботи і гарантувати якість протягом усього погодженого строку. Перебіг гарантійного строку стартує з моменту, коли замовник прийняв роботу, якщо іншого не встановили у договорі. Зазвичай, це дата, коли сторони підписали акт приймання-передачі виконаних робіт.
…ціну та порядок розрахунків
Договір підряду має оплатний характер. Тому погодьте розмір, строк і порядок внесення плати. Плата може бути фіксованою, або сторони визначатимуть її у процесі виконання договору.
Задокументуйте ціну робіт залежно від предмета договору.
Замовляєте/виконуєте нескладні, нетривалі чи однотипні роботи? Пропишіть ціну безпосередньо у договорі. Якщо роботи об’ємні, складні чи тривалі — встановіть ціну в кошторисі й долучіть його до договору як додаток. Кошторис погоджують обидві сторони договору підряду, тож і зміни до нього вносять лише за згодою обох сторін. Якщо замовник не погодився на перевищення кошторису, він має право відмовитися від договору.
Якщо договір підряду не передбачає попередньої оплати виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов’язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи або, за згодою замовника, — достроково.
Підрядник має право на аванс, якщо це записали у договорі. Якщо замовник відмовив в оплаті, підрядник має право притримати результат роботи, а також обладнання, залишок невикористаних матеріалів та інше майно замовника.
Облік та оподаткування у замовника
бухоблік
Договір підряду укладають на виготовлення, обробку, переробку, ремонт або виконання інших робіт, що передбачає передачу їх результату замовнику. Якщо підрядник виконуватиме роботи з матеріалів замовника, їх передачу оформте актом приймання-передачі матеріалів у довільній формі або видатковою накладною із позначкою «без оплати». У документі зазначте:
- обов’язкові реквізити первинних документів (ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік);
- вартість матеріалів за ціною придбання з урахування ПДВ (Лист № 341).
Передані виконавцеві матеріали з балансу не списуйте. Рух матеріалів покажіть на рахунках аналітичного обліку, наприклад, введіть субрахунок 201/Матеріали, передані підряднику.
Використані матеріали підрядник включить до звіту про використання матеріалів. Форма документа довільна. Орієнтуйтеся на нечинну форму М-23 «Акт про витрату давальницьких матеріалів». Звіт про використання матеріалів — підстава списати матеріали з балансу замовника і включити до собівартості робіт.
Здавання-приймання робіт посвідчте актом приймання-передачі виконаних робіт (далі — Акт робіт). Затвердженої форми Акта робіт немає, тож розробіть його власноруч. Форму погодьте з підрядником. Не забудьте про обов’язкові реквізити первинки. За Актом робіт вартість підрядних робіт включіть до витрат залежно від виду робіт.
Приклад 1. Облік приймання робіт у замовника |
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Д-т | К-т | |||
1 | Придбали запчастини у постачальника | 207 | 631 | 100 000 |
2 | Відобразили право на податковий кредит із ПДВ | 6442 | 631 | 20 000 |
3 | Отримали податкову накладну (ПН), зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) | 641/ПДВ | 6442 | 20 000 |
4 | Сплатили кошти постачальнику | 631 | 311 | 120 000 |
5 | Передали запчастини підрядникові | 207/Запчастини передані підряднику | 207 | 100 000 |
6 | Нарахували плату підряднику за роботи | 152 | 631 | 200 000 |
7 | Відобразили право на податковий кредит із ПДВ | 6442 | 631 | 40 000 |
8 | Отримали зареєстровану в ЄРПН ПН | 641/ПДВ | 6442 | 40 000 |
9 | Списали запчастини на підставі звіту підрядника | 152 | 207/Запчастини передані підряднику | 100 000 |
10 | Сплатили кошти підряднику | 631 | 311 | 240 000 |
11 | Збільшили вартість обладнання на суму робіт із модернізації: 200 000 грн + 100 000 грн | 104 | 152 | 300 000 |
податковий облік
Замовник — платник податку на прибуток — як мало-, так і високодохідник, орієнтується на бухоблік. Податковий кодекс України (ПК) не передбачає податкових різниць для прийнятих робіт, окрім збільшувальної різниці за підпунктом 140.5.4 ПК.
Передача матеріалів від замовника підрядникові не є постачанням, оскільки матеріали й надалі залишаються власністю замовника (пп. 14.1.191 ПК). Тому операцію не оподатковуйте ПДВ і ПН не складайте.
Але за правилом першої події вхідний ПДВ за вартістю підрядних робіт включіть до податкового кредиту на підставі ПН, яку виконавець зареєстрував у ЄРПН.
У замовника — платника єдиного податку об’єкта оподаткування робіт, отриманих за плату, не вникає.
Якщо роботи виконує на замовлення підрядник — фізособа-працівник/непрацівник, тоді:
- із суми винагороди утримайте ПДФО (18%) та військовий збір (1,5%) (пп. 164.2.2 ПК, пп. 1.2 п. 16-1 підрозд. 10 розд. ХХ ПК);
- податкову соціальну пільгу до винагороди не застосовуйте (п. 164.6 ПК);
- винагороду покажіть у додатку 4ДФ Об’єднаного розрахунку з кодом ознаки доходу «102»;
- на суму винагороди нарахуйте ЄСВ (22%) (п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону про ЄСВ). Якщо роботи виконує стороння фізособа або зовнішній сумісник, мінбазу нарахування ЄСВ не дотягуйте (абз. 3 ч. 5 ст. 8 Закону про ЄСВ);
- нарахування ЄСВ покажіть у додатку Д1 Об’єднаного розрахунку.
Облік та оподаткування у підрядника
бухоблік
Якщо виконуєте роботи з матеріалів замовника, прийміть їх за актом приймання-передачі або прибутковою накладною. Зарахуйте активи у дебет позабалансового рахунку 021 «Устаткування прийняте для монтажу» (Інструкція № 291).
Витрати на виконання робіт узагальнюйте на рахунку 23 «Виробництво» за статями витрат, що їх визначає наказ про облікову політику. За дебетом рахунку 23 сформуйте виробничу собівартість робіт (п. 11 НП(С)БО 16 «Витрати»).
Дохід від реалізації
робіт збільште на дату одностороннього підписання Акта робіт
Залучаєте субпідрядників — вартість їх послуг також увійде до виробничої собівартості робіт. Субпідрядні витрати включіть за Актом робіт із генпідрядником.
За фактом виконання складіть Акт робіт. На дату, коли його підписали, визнайте дохід від реалізації робіт. Виручку обліковуйте за субрахунком 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг» (п. 5 НП(С)БО 15 «Дохід»). Собівартість виконаних робіт віднесіть на субрахунок 903 «Собівартість реалізованих робіт і послуг».
Трапляється, що замовник відмовляється підписати Акт робіт. Чи визнавати підрядникові дохід? Прийняти роботу підрядника — це обов’язок замовника, а не право (ст. 853 ЦК). Якщо замовник не підписав Акт робіт без поважних причин — це не підстава вважати, що господарської операції не було. У такому разі можете підписати Акт робіт в односторонньому порядку, якщо договір безпосередньо цього вимагає.
Подбайте про те, щоб:
- підтвердити факт, що надіслали замовникові Акт робіт листом із повідомленням про вручення;
- якомога детальніше зазначити в Акті робіт, коли і які роботи надали;
- зафіксувати в Акті робіт відмову замовника його підписати.
Акт робіт за підписом лише підрядника дає змогу збільшити в бухобліку доходи від реалізації.
Згодом, якщо суд визнає, що підрядник порушив умови договору, та ухвалить рішення визнати Акт робіт недійсним, підрядник має право зменшити дохід у порядку виправлення помилок. Правки внесете за приписами НП(С)БО 6 «Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах».
Сторони погоджують загальну вартість робіт у договорі підряду і кошторисі.
Будь-яке зростання ціни робіт сторони обґрунтовують і погоджують у додатковій угоді. Підрядники обчислюють дохід у спосіб «витрати плюс»1. Він передбачає, що витрати замовника включають усі фактичні витрати, які зазнав підрядник для виконання робіт за контрактом і які підтверджені бухгалтерською первинкою.
Витрати понад кошторис, підтверджені первинними документами, врахуйте у собівартості робіт і проведіть за дебетом субрахунку 903 як наднормативні виробничі витрати (п. 11 НП(С)БО 16).
Приклад 2. Облік виконання робіт у підрядника |
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Д-т | К-т | |||
1 | Отримали від замовника попередню оплату | 311 | 681 | 540 000 |
2 | Нарахували податкове зобов’язання з ПДВ на підставі зареєстрованої в ЄРПН ПН | 6432 | 641/ПДВ | 90 000 |
3 | Отримали від замовника запчастини | 021 | – | 95 000 |
4 | Використали власні матеріали для ремонтних робіт | 23 | 201 | 155 000 |
5 | Нарахували зарплату працівникам за ремонтні роботи | 23 | 661 | 100 000 |
6 | Нарахували відрахування ЄСВ | 23 | 651 | 22 000 |
7 | Нарахували амортизацію виробничих необоротних активів | 23 | 131 | 7200 |
8 | Нарахували плату субпідрядникам | 23 | 631 | 50 000 |
9 | Відобразили право на податковий кредит із ПДВ | 6442 | 631 | 10 000 |
10 | Отримали зареєстровану в ЄРПН ПН | 641/ПДВ | 6442 | 10 000 |
11 | Оплатили послуги субпідрядника | 631 | 311 | 60 000 |
12 | Здали замовникові ремонтні роботи і визнали дохід | 361 | 703 | 540 000 |
13 | Нарахували ПДВ | 703 | 6432 | 90 000 |
14 | Закрили рахунки авансів одержаних | 681 | 361 | 540 000 |
15 | Списали з позабалансового рахунку запчастини замовника | – | 021 | 95 000 |
16 | Списали собівартість реалізованих ремонтних робіт: 155 000 грн + 100 000 грн + 22 000 грн + 7200 грн + 50 000 грн | 903 | 23 | 334 200 |
17 | Списали на фінансовий результат: - дохід від реалізації послуг; - собівартість реалізованих послуг | 703 791 | 791 903 | 350 000 334 200 |
податковий облік
Підрядник — платник податку на прибуток — як мало-, так і високодохідник, визначатиме фінрезультат до оподаткування за виконанням робіт за правилами бухобліку (пп. 134.1.1 ПК). Податкових різниць для реалізованих за плату виконаних робіт ПК не передбачає.
Виконання робіт оподаткуйте ПДВ (п. 185.1 ПК). Базу оподаткування визначте за договірною вартістю робіт (п. 188.1 ПК). Підрядник нарахує податкові зобов’язання з ПДВ на дату, що припадає на податковий період, протягом якого сталася більш рання подія: надходження коштів за здані роботи або їх виконання і здача, тобто підписання Акта робіт (п. 187.1 ПК).
Якщо замовник не підписав Акт робіт, нарахуйте ПДВ-зобов’язання на дату, коли документ підписав підрядник в односторонньому порядку. Такої думки дотримують податківці (ЗІР, категоріїя101.16).
Підрядник-єдинник збільшить оподатковуваний дохід на дату, коли кошти надійшли на рахунок у банку, або готівку за виконані та здані роботи одержали до каси (п. 292.1 ПК).
Облік та оподаткування матеріалів, що їх втратили або не повернули замовникові
Коли підрядник виконує роботи з матеріалів замовника, він зобов’язаний використати їх за призначенням і повернути залишки невикористаних матеріалів. Факт відсутності/втрати матеріалів підтвердьте інвентаризацією. Матеріали, що підрядник обліковує на позабалансі, включіть до окремого інвентаризаційного опису (п. 4.3 розд. ІІІ Положення № 879). Копію інвентаризаційного опису отримає замовник. Документ дасть змогу:
- підрядникові — списати з позабалансу матеріали, що належать замовнику;
- замовникові — показати матеріали як недостачу/втрату і списати з балансу за правилами Положення № 879.
- відшкодування збитків;
- штрафні санкції;
- оперативно-господарські санкції (ст. 217 Господарського кодексу України; ГК).
Вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна підлягає компенсації в сумі продажної або ринкової вартості товарів (ст. 225 ГК). Договір підряду додатково зазвичай передбачає застосування штрафних санкцій — неустойки (штрафів, пені).
Відшкодування збитків / штрафні санкції покажіть у бухобліку на субрахунках:
- 948 «Визнані штрафи, пені, неустойки» — підрядник;
- 715 «Штрафи, пені, неустойки» — замовник.
Розрахунки за штрафними санкціями та компенсацією заподіяних збитків оформте бухдовідкою. Зробіть у ній посилання на інвентаризаційні документи й умови договору підряду.
Приклад 3. Облік матеріалів, що є власністю замовника, які не повернув підрядник |
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Д-т | К-т | |||
Підрядник — винна особа | ||||
1 | Отримали матеріали від замовника | 021 | – | 120 000 |
2 | Списали з позабалансу використані матеріали замовника | – | 021 | 96 000 |
3 | Визнали претензію в сумі заподіяних збитків | 948 | 685 | 20 000 |
4 | Відобразили право на податковий кредит із ПДВ | 6442 | 631 | 4000 |
5 | Отримали зареєстровану в ЄРПН ПН | 641/ПДВ | 6442 | 4000 |
6 | Нарахували умовні податкові зобов’язання з ПДВ | 949 6431 | 643 1641/ПДВ | 4000 |
7 | Перерахували замовникові відшкодування заподіяних збитків | 685 | 311 | 24 000 |
8 | Списали недостачу матеріалів замовника з позабалансу | – | 021 | 24 000 |
9 | Нарахували штраф за порушення умов договору підряду: 24 000 грн × 10% | 948 | 685 | 2400 |
10 | Сплатили штраф замовнику | 685 | 311 | 2400 |
Замовник — постраждала особа | ||||
11 | Включили використані підрядником матеріали до витрат виробництва | 23 | 201/Матеріали передані підряднику | 96 000 |
12 | Списали втрачені підрядником матеріали | 947 | 201/Матеріали передані підряднику | 24 000 |
13 | Нарахували компенсувальні ПДВ-зобов’язання | 949 6431 | 643 1641/ПДВ | 4000 |
14 | Надіслали претензію підряднику та відобразили на позабалансі: 24 000 грн + 2400 грн | 041 | – | 26 400 |
15 | Нарахували дохід у сумі відшкодування заподіяних збитків за претензією | 374 | 715 | 24 000 |
16 | Нарахували штраф підрядникові за порушення умов договору | 377 | 715 | 2400 |
17 | Списали з позабалансу претензію | – | 041 | 26 400 |
18 | Отримали від підрядника: - відшкодування збитків; - штраф | 311 311 | 374 377 | 24 000 2400 |
Відшкодування
заподіяних збитків і неустойки не входять до бази оподаткування ПДВ
В обліку платників податку на прибуток отримані штрафні санкції жодних коригувань бухфінрезультату не спричинюють. Податкові різниці застосуйте за штрафними санкціями та відшкодуванням збитків, що сплачує винна особа — прибутківець на користь неприбутківцев, єдинників, в т. ч. ФОПів, нульовиків (пп. 140.5.11 ПК). Сума понесених витрат збільшить фінрезультат до оподаткування за вимогами ПК.
Одержувач госпсанкцій — платник єдиного податку надходження у грошовій формі включить до оподатковуваного доходу на загальних підставах (п. 292.1 ПК).
Податківці додають, що це загальне правило, а кожну ситуацію в ПДВ-обліку слід розглядати індивідуально. Тому пропонують у складних випадках звертатися по індивідуальну податкову консультацію (ІПК).
Ми також рекомендуємо: аби не ризикувати, уважно прописуйте умови договору щодо відповідальності сторін. Чітко визначайте, що саме компенсуватиме винна особа — вартість пошкоджених/втрачених матеріалів або шкоду, заподіяну своїми діями.
Майте на увазі, що в різних ІПК контролери іноді висловлюють діаметрально протилежні думки щодо ПДВ-обліку відповідальності сторін договору.
Пройдіть мінікурс «Як облікувати й оподаткувати договори підряду та надання послуг». У ньому потренуєтеся розрізняти ці два види договорів, правильно відображати в обліку й оподатковувати операції за ними. Складіть підсумковий тест і отримайте іменний сертифікат.
ПРАКТИКА